Hver anden time på briksen skyldes jobbet
Mange har problemer med at takle deres arbejdsopgaver.
Colourbox
Hver anden psykologbehandling hos Falck Healthcare handler om ondt i arbejdslivet. Mange oplever, at de ikke kan takle deres arbejdsopgaver. Det er en mere omfattende problemstilling end for for fire år siden, lyder erfaringer.

Hver anden gang en person lægger sig på briksen hos psykologen, er det for at få hjælp til et problem, der er relateret til jobbet.

Det viser tal fra Falck Healthcare, der har mere end 30.000 danskere i psykologbehandling hvert år. Og firmaet oplever, at folk i stigende grad fortæller, at de overlæsses med arbejdsopgaver.

Det fortæller erhvervspsykolog Eva Borgen Paulsen fra Falck Healthcare.

"Bekymringer i forhold til antallet af arbejdsopgaver og udfordringer i forhold til at takle dem, er begyndt at fylde meget. Mange oplever det som en stor udfordring at sætte grænser for, hvor meget de skal tage på sig. Det er noget nyt, og det er blevet en mere omfattende problemstilling end for bare fire-fem år siden,” siger hun.

Øget pres

Det billede genkender stresscoach Bjarne Toftgaard, der i sine private praksis ofte støder på problemet.



”Stress kan have mange årsager. Men der er ingen tvivl om, at mange opgaver absolut er et stigende problem. Der er ofte et øget pres på, at man skal nå mere på arbejdspladsen,” siger Bjarne Toftgaard. [pagebreak]

Blandt hans patienter kommer problemet til udtryk i alt fra søvnløse nætter ind i mellem til deciderede søvn- og hukommelsesproblemer, når det er slemt.

Sparerunder og høj arbejdsmoral

Ligesom Eva Borgen Paulsen peger han på, at rationaliseringer og sparerunder på arbejdspladserne er blandt af årsagerne til, at man oplever et krav om større effektivitet eller skal påtage sig flere arbejdsopgaver.

”De fleste har en forståelse af arbejde, der handler om, at man skal løse et bestemt antal arbejdsopgaver. Men virkeligheden nu til dags ser ofte anderledes ud. Hvis folk når deres opgaver, får de endnu mere at lave. Ledelsen fylder så at sige på med arbejdsopgaver, så meget som muligt,” siger Bjarne Toftgaard og fortsætter:

”Så har vi en konflikt med nogen, der vil fylde på, og nogen, der gerne vil gøre et godt stykke arbejde, altså løse alle deres arbejdsopgaver.  For mange er løsningen at acceptere, at det er et vilkår, at man ikke kan nå det hele. At det ikke er et spørgsmål om at nå det hele. Det er et spørgsmål om at nå det vigtigste.”

"Vi siger for meget ja"

Et fællestræk blandt folk, der har svært ved at overskue deres arbejdsopgaver er, at der ofte er tale om ambitiøse og pligtopfyldende mennesker. [pagebreak]

”Det handler om, at vi siger for meget ja. Vi siger ja til udfordringer, fordi vi gerne vil være den unikke medarbejder, der kan det hele. Vi siger ja til opgaverne, fordi vi gerne vil hjælpe kollegaer. De personer, som ender hos os, er ofte mennesker, der er motiverede og vil det hele, men som ikke formår at sætte en realistisk grænse for, hvornår det er godt nok,” siger Eva Borgen Paulsen.

Bjarne Toftgaards peger på, at mange faktisk stiller større krav til sig selv, end deres arbejdsgiver stiller.

”Jeg hører ofte stressede sige, at de ikke helt ved, hvad der forventes af dem, og om de gør et godt det godt nok. Så sker der ofte det, at de gør lidt ekstra for at være sikker på, at de gør det godt nok,” siger han.

Ikke kun en forklaring

Specialist i arbejds- og organisationspsykologi ved Bispebjerg Hospital Trine Lindemark påpeger, at antallet af arbejdsopgaver kan være en del af det ’dilemma’, der sender folk til psykolog, men at det sjældent er den eneste grund.

”Den primære grund er oftest en kombination af flere ting på samme tid. Eksempelvis hvis der er varselet reduktion på arbejdspladsen, og kæresten derhjemme ikke har et arbejde. Det kan handle om, at man har en personlighed, der gør, at det er vigtigt at lave ting ordentligt, eller at arbejdsklimaet er mere eller mindre ubehageligt," siger Trine Lindemark.

"Når alle brikkerne lægges sammen, så er det, at det kan volde problemer,” fortsætter hun.

faktaboks

”Hvis man kun har sig selv til at vurdere, om noget er godt nok og kvalitet af ens arbejde er god nok, kan det være svært at finde nogle realistiske grænser.”

Erhvervspsykolog Eva Borgen Paulsen, Falck Healthcare