Danmark er Europas dyreste land at købe bil i på grund af skyhøje skatter og afgifter. Men selv ud fra det grundlag har bilerne aldrig været billigere end nu.
Det har forbrugerøkonom hos Nykredit Markets Johan Juul-Jensen regnet sig frem til ved at se på stigningen i forbrugerpriserne.
Siden årtusindskiftet er danske forbrugerpriser steget med 30 procent, fordi særligt fødevarepriserne er skudt i vejret, men bilerne er i samme periode kun steget med syv procent.
Tager man højde for lønudviklingen i samme periode, har det faktisk aldrig været billigere at købe bil. Siden finanskrisen væltede ind over os i 2008, er fødevarerne kun blevet dyrere, mens bilerne er blevet billigere.
Korrigeres der samtidig for inflationen, er bilpriserne i dag mere end 20 procent lavere end i 2000.
- I kølvandet på finanskrisen oplevede vi et brat fald i bilpriserne, da folk holdt igen med pengene. Det skabte øget konkurrence i den billige ende af bilmarkedet for at lokke forbrugerne ud af busken, siger Johan Juul-Jensen og tilføjer:
- Resultatet er et øget udbud af og markant prisfald for de allermindste biler, hvor forbrugeren i dag får meget mere for pengene, eller i hvert fald kan få det samme meget billigere, siger Johan Juul-Jensen.
Samtidig er prisfaldet forstærket af omlægninger af afgifter, der især retter sig mod de små biler. Oveni er en stor del af de nyregistrerede biler i dag privatleasede. Leasing har haft en god appel til forbrugerne i kølvandet på finanskrisen.
- Leasing har siden finanskrisen været en god løsning for mange familier, der dermed får vished for deres faste månedlige ydelser og derfor en ekstra tryghed, siger Johan Juul-Jensen.
/ritzau/