Folkeskolereformen og ændringen af lærernes arbejdstid betyder, at mange lærere nu må bruge deres fritid på at arbejde. Også selvom hensigten med reformen faktisk var det stik modsatte.
Det skriver fagbladet Folkeskolen på baggrund af en ny undersøgelse fra Scharling Research.
Før havde lærerne en mere flydende arbejdsdag, hvor de befandt sig på skolen i færre timer, men arbejdede en del hjemmefra om aftenen - for eksempel med at rette opgaver, forberede sig og svare på henvendelser fra forældre.
Med reformen blev det lavet om. Nu skal lærerne være fysisk til stede på skolen i hele arbejdstiden. Til gengæld var det meningen, at de - ligesom de fleste andre danskere - kunne holde fri i fritiden.
Den nye undersøgelse viser imidlertid, at lærerne i høj grad arbejder i fritiden, og at det er blevet værre siden i efteråret.
65 procent svarer på henvendelser fra forældrene efter fyraften, og halvdelen retter opgaver og forbereder sig om aftenen og i weekenden - blandt andet fordi de ellers ikke kan få det til at løbe rundt.
- Tallene viser, at det skrider. Lærerne begynder at arbejde hjemme uden at blive afregnet for det, fordi de har en ambition om at udføre et ordentligt stykke arbejde. De ønsker at være ordentlige over for eleverne og forældrene, så ingen lider under alt dette, og det er det, der slår igennem i tallene i denne undersøgelse, siger Gordon Ørskov Madsen, formand for overenskomstudvalget i DLF, til fagbladet Folkeskolen.
En anden del af undersøgelsen viser, at 69 procent af lærerne har skåret ned på antallet af skriftlige opgaver til eleverne efter reformen, fordi der ikke er tid nok til at rette dem.