Tre domme for underbetaling ved rumænske domstole holder ikke transportgiganten Kurt Beier tilbage. Hen over sommeren har den danske vognmand søgt efter flere rumænske chauffører igennem sit rumænske datterselskab.
Startlønnen er 1.500 euro om måneden, svarende til 11.250 kroner. Virksomheden står for at fragte chaufførerne til Danmark, og efter tre måneders kørsel kan de søge om at komme hjem til Rumænien på ferie.
De 1.500 euro om måneden er cirka en tredjedel af, hvad en dansk eksportchauffør koster. Jobopslaget falder derfor de danske lastbilchaufførers fagforening for brystet.
- Det er ikke løn- og arbejdsvilkår, som vi skal acceptere i Danmark. Det er sikkert en god løn i Rumænien, men chaufførerne bor jo mere eller mindre permanent i Danmark, hvor leveomkostningerne er meget højere end i Rumænien, siger Robert Grandt, som er næstformand i Godschaufførernes Landsklub under 3F.
Kurt Beiers rumænske datterselskaber er tidligere blevet dømt for ikke at udbetale løn og overarbejdsbetaling til de rumænske chauffører. Derfor er Robert Grandt bekymret for, hvad der venter de nye rumænske chauffører, som er på vej til Danmark.
- Når man underbetaler selv efter rumænske standarder, så står det skidt til. Vi er i en branche, hvor der er nogen, der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt, siger han.
Smart skattefidus
Når de rumænske chauffører er så billige i forhold til de danske, skyldes det blandt andet, at lønniveauet er meget lavere i Rumænien. Men det skyldes også en smart skattefidus, som betyder, at de rumænske chauffører kun skal betale skat af 12 procent af deres løn, mens de danske chauffører skal betale skat af 72 procent af deres løn.
Under retssagerne ved den rumænske domstol forklarede Kurt Beiers rumænske datterselskab, GBT Logistic SRL, at en del af lønnen bliver udbetalt som rejsegodtgørelse, som man ikke skal betale skat af.
Kurt Beier er ikke den eneste vognmand, der bruger den skattefidus. Det gør alle de vesteuropæiske vognmænd, når de ansætter chauffører i deres rumænske datterselskaber, forklarer de rumænske chaufførers fagforbund.
- Det er normalt kun de 200 euro, som er egentlig løn, resten er rejsegodtgørelse. Chaufførerne betaler derfor næsten ingenting i skat, og det går også ud over deres pensionsopsparing og sociale sikring, fordi det kun blive beregnet på baggrund af de 200 euro, siger Virgil C. Purcarescu, som er præsident for fagforbundet Sindicatul Soferilor Drumuri Bune.
Det er tidligere blevet dokumenteret, at Kurt Beier kun betaler, hvad der svarer til 1.350 kroner om måneden i løn, og at chaufførerne så får omkring 10.000 kroner i rejsegodtgørelsen. Om lønnen er steget siden da, vil Kurt Beiers direktør ikke udtale sig om.
- Det, vi gør, er lovligt, og længere er den ikke, siger direktør Karsten Beier til Avisen.dk.
Statsstøttet løndumping
Men det burde ikke være lovligt, mener Robert Grandt fra Godschaufførernes Landsklub. Når de rumænske chauffører slipper så billigt i skat, svarer det reelt til, at den rumænske stat giver de danske vognmænd statsstøtte, mener han.
- Igennem EU betaler de danske skatteborgere en masse penge til Rumænien, som de så bruger på, at de rumænske chauffører kan få skattefri godtgørelser. Så i bund og grund er det de danske vognmænd, der dumper lønnen i Danmark med de danske skatteborgeres penge, siger han.
Hvis en dansk vognmand i Padborg vil have hentet et læs Magnum is i Napoli, koster det ham 6.978 kroner, hvis han hyrer en nyuddannet dansk chauffør, og 1.387 kroner, hvis han hyrer en rumænsk chauffør til startlønnen på 1.500 euro. Turen er omkring 2.000 kilometer, så det vil tage chaufføren tre dage at fragte isene hjem.
For det skal den danske chauffør have:
2.781 kroner i løn
1.160 kroner i kilometertakst
1.461 kroner i rejsegodtgørelse
1.576 kroner i sociale omkostninger, som er arbejdsgiverens udgifter til pension, ferie, barsel, løn under sygdom, arbejdsskadeforsikring med videre, som udgør omkring 40 procent af bruttolønnen.
I alt koster den danske chauffør altså 6.978 kroner at have kørende i tre dage
Den rumænske chauffør får udbetalt 1.500 euro om måneden, det er altså hans nettoløn. Dertil kommer
150 euro om måneden, som chaufføren skal betale i skat og social sikring
200 euro om måneden, som arbejdsgiveren skal betale i sociale omkostninger
Arbejdsgiverens udgift er altså 1.850 euro om måneden, eller 185 euro på tre dage.
I alt koster den rumænske chauffør altså 1.387 kroner at have kørende i tre dage
Note: Beregningen er et eksempel, der tages forbehold for variationer fra vognmand til vognmand.
Kilde: Overenskomst 2017 mellem 3F og ALT samt Sindicatul Soferilor Drumuri Bune.