Jonathan Løw er iværksætter, foredragsholder og rådgiver indenfor innovation, iværksætteri og ledelse. Du kan følge Jonathan Løw’s arbejde på LinkedIn og Facebook.
HAR DU NOGENSINDE OVERVEJET, hvordan det kan være, at en hjemmeside, der er ligeså primitiv som tilbage i 1990’erne, stadig kan være den næstmest populære i verden?
I disse tider hvor marketingfolk og online eksperter råber op omkring lækkert design og forkromede web-strategier, så accepterer vi fortsat at foretage alle vores søgninger på denne side:
Google er i øvrigt ikke de eneste til at opnå kæmpe succes trods et umiddelbart dødssygt udseende. Tag blot den nuværende forside på Facebook, der ærlig talt ligner noget, man også kunne have designet tilsvarende for 15-20 år siden:
Tilbage i 00’erne var Facebook langt fra verdens mest besøgte hjemmeside. Dengang hittede MySpace, og tankevækkende nok var der tale om et væsentligt mere kreativt og levende udtryk:
Spring yderligere 10 år tilbage, og du finder designet af AltaVista, som dengang var en kæmpe indenfor søgemaskineverden:
Det er bemærkelsesværdigt, hvorledes verdens to mest populære hjemmesider bevidst vælger at være så lidt kreative i deres udtryk. Det er jo ikke just, fordi de mangler økonomiske ressourcer til at hyre fantastiske designere og kreatører til deres team.
For det blotte øje er der tilsyneladende ikke lagt meget arbejde i hverken drop-down menuer, visuel lækkerhed eller andet, men nøgleordet er måske netop, at der ER lagt meget arbejde i netop at undgå at overkomplicere tingene.
I hvert fald er det slående, hvorledes Google rangerer simplicitet over alt andet i deres kommunikation og design. Her eksemplificeret ved søgeresultaterne:
Og som danskere elsker vi det!
MIT BUD ER, at vi som mennesker værdsætter opbygningen af disse to hjemme- og mobilsider, fordi de giver os en følelse af enkelhed og overskuelighed i en eller hyperkompleks hverdag og verden.
Google er den næstmest populære hjemmeside i verden, fordi den ikke blot giver os adgang til oceaner af viden, men fordi den også bidrager til minderne om en mere simpel tid. Google har kunnet fastholde deres barnligt farvede logo og utroligt primitive design, fordi vi har brug for det i takt med, at internettet i sig selv er blevet stadigt mere komplekst, farverigt og uoverskueligt.
Facebook vinder i forhold til MySpace og andre, fordi Facebook fx holder fast i, at antallet af features skal være begrænsede, samt at designet skal være simpelt. Til gengæld skal det være umiddelbart afkodeligt og instinktivt at bruge. Intet design for designets skyld.
Hvilke andre grimme hjemmesider elsker du?
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.