Danskerne ser ud til at gå glip af billigere flybilletter og adgangen til at komme hurtigt og let ud at flyve.
Trafikstyrelsen har ad flere omgange spændt ben for en gruppe investorers forsøg på at skabe fri konkurrence i Københavns Lufthavn. Her vil de opføre en alternativ lavpristerminal med navnet Terminal A.
Forløbet får nu investorerne i Terminal A til at stævne staten i sagen, som i deres øjne er et spørgsmål om fri konkurrence. Det skriver Politiken søndag.
- Vi føler efter fire års sagsbehandling, at vi er blevet misbrugt så groft, at vi nu ikke har anden udvej end at gå rettens vej.
- Trafikstyrelsens ageren i den her sag er mildest talt mystisk, siger Flemming Hansen, der er bestyrelsesformand i Terminal A og tidligere konservativ transportminister, til Politiken.
Københavns Lufthavne A/S, der har staten og en australsk kapitalfond som hovedaktionærer, har siden 2008 nægtet Terminal A adgang til at leje et stykke ubenyttet jord i lufthavnens sydøstlige hjørne ud mod Øresund til brug for projektet.
Konkurrencerådet har opfordret transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til at ændre luftfartsreglerne, så der kan åbnes for en ny konkurrerende terminal i lufthavnen. Men det afviste ministeren i januar.
Han henviste dengang til en vurdering fra Trafikstyrelsen om sikkerhedsaspektet ved en ny privatejet terminal, samt at luftfartsreglerne forhindrer etableringen af en konkurrerende terminal.
Transportministeren forklarer nu i en mail til Politiken, at der endnu ikke er truffet nogen afgørelse i sagen, og at han på forhånd er negativ over for at åbne for konkurrence i landets største lufthavn.
- Københavns Lufthavn er i forvejen udsat for en hård ekstern konkurrence, og det kan derfor synes kontraproduktivt at udsætte den for konkurrence internt, skriver ministeren i en e-mail til avisen.