Fjernbetjeningens tænd-knap bliver ikke brugt lige så flittigt i de danske hjem som tidligere.
Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
For med et gennemsnit på tre timer og 37 minutters dagligt tv-kiggeri per dansker om dagen sidste år er forbruget af fjernsynet faldet i Danmark.
Faktisk er fjernsyns-forbruget faldet i alle årets 12 måneder i forhold til i 2012.
Faldet er sket samtidig med, at flere store streamingtjenester med serier og film har gjort sit indtog på det danske marked, hvilket kan være med til at forklare, hvorfor danskerne i højere grad end tidligere har valgt fjernsynet fra.
Januar er den måned, hvor danskerne i alderen fra tre år og opefter ser mest tv. Her brugte hver dansker i gennemsnit 217 minutter om dagen på fjernsynsunderholdningen i 2013. Det svarer til over 3,5 timers daglig tv-kiggeri.
Mindst tv ser vi om sommeren. I juli sidste år sad danskerne i gennemsnit kun foran fjernsynet i to timer og 24 minutter.
Danmarks Statistik har også set på tv-reklamerne på de kommercielle kanaler. Tallene viser, at der i 2013 blev vist 3,6 millioner reklameindslag på tv, hvilket er en stigning. Omregnet til tid svarer det til 3000 timers flere reklamer.
Omsætningen for tv-spotsene er dog ikke fulgt med det stigende antal reklamer. Derimod er den faldet med 300 millioner kroner i forhold til 2012.
Særligt reklamer for elektronik og edb, fødevarer og boligudstyr er forsvundet fra skærmen, mens reklamer for haveartikler har oplevet fremgang.
/ritzau/