Det kan ikke komme bag på nogen, at IT-giganten Microsoft har købt den slagne telekæmpe Nokias mobilforretning.
Sådan lyder vurdering fra teleanalytiker John Strand fra Strand Consult.
- At Microsoft køber Nokia kommer ikke som en overraskelse, specielt ikke hvis man ser på, hvad der er sket med Nokia i den periode, hvor Stephen Elop har haft ansvaret for aktionærernes værdier, siger John Strand til Ritzau.
Stephen Elop overtog i 2010 posten som topchef i Nokia som den første ikke-finne i selskabets historie. Han kom fra en stilling i netop Microsoft.
Selv om IT-giganten nu overtager den finske mobilproducent, vil brandet Nokia dog fortsat bestå, lyder vurderingen fra John Strand. Microsoft har nemlig lavet en 10-årig aftale med Nokia, hvor selskabet kan bruge mærket.
- Det betyder i praksis, at det nok vil eksistere i fremtiden, og det kan nok være, at Nokia vil være det brand, som Microsoft vil bruge fremadrettet på samme måde som brandet Xbox på deres spilkonsoller, siger John Strand.
For en håndfuld år siden var Nokia verdens største producent af mobiltelefoner, men selskabet har været under hårdt pres fra selskaber som Samsung og Apple, og værdien af Nokias aktier er faldet voldsomt de seneste år.
- For få år siden var USA's rolle i mobilverdenen marginal, og i dag er det sådan, at en række amerikanske virksomheder som Google, Apple, Microsoft, Facebook har en central rolle i det marked, siger John Strand.
Han vurderer, at Microsofts køb af Nokia ikke løser de udfordringer, som Microsoft har. Samtidig vil andre producenter, der laver Microsoft-baserede telefoner, overveje, om de vil fortsætte med det.
- Samsung og HTC vil selvfølgelig overveje, hvorvidt de skal satse på den her platform fremadrettet, siger John Strand.
Microsoft vil betale 40,5 milliarder danske kroner for at overtage Nokias mobilforretning.
/ritzau/