Amerikanske Apple er kendt for at designe simple produkter, som selv den mest teknologiforskrækkede bedstemor kan finde ud af at bruge.
Mange havde derfor forventet, at it-gigantens fornemmelse for brugervenlighed ville smitte af på den nye streamingtjeneste Apple Music, men skal man tro de amerikanske anmeldere, er Apple Music både forvirrende og sværere at bruge end konkurrenten Spotify.
Mest krads i sin kritik af Apple Music er anmelderen David Pogue fra Yahoo, som mener, at Apple har slækket lige lovlig meget på sine egen designprincipper, siden Apple-grundlæggeren Steve Jobs døde i 2011.
Det er både det nye Apple Music og smart-uret Apple Watch eksempler på, mener han.
Apples seneste kreationer har meget at byde på, men lider under at have for mange funktioner og et forvirrende design, mener han.
- I Apples storhedstid forstod Steve Jobs at gøre enkelheden i et produkt til en kunstform. At være fokuseret vil sige at sige nej til hundredvis af gode idéer, sagde Jobs engang. Apple har tilsyneladende glemt, hvordan man siger "nej", skriver David Pogue.
Andre anmeldere er helt på linje med den kritiske anmelder.
De første indtryk er positive, men Apple formår ikke at lægge afstand til Spotify med deres nye tjeneste, lyder det.
- Jeg er stadig i gang med min anmeldelse, men jeg kan med stor sikkerhed konstatere, at Apple Music har en stejlere læringskurve end Spotify og andre streamingtjenester, skriver en anmelder fra det anerkendte teknologimedie CNET.
Walt Mossberg fra nyhedsmediet Recode er en af de få anmeldere, som Apple traditionelt giver lov til at teste produkter før lanceringer.
Han har derfor haft lidt længere tid med Apple Music og er indtil videre glad for tjenesten, skriver han, men han mener også, at Apple Music er en "forvirrende" oplevelse.
Særligt forvirrende er funktionen 'New', som giver brugeren musikanbefalinger fra kendte DJ's og andre musikere.
Her forsøger Apple at adskille sig selv fra Spotify med unikt indhold, men funktionen savner fokus.
- Det virker til at være den del af tjenesten, hvor Apple har presset alt det ind, som ikke passede andre steder, skriver Mossberg.
'New' har så meget at byde på, at den i princippet kunne være en hel app for sig selv. Samme toner lyder der fra USA Today's mangeårige Apple-kender, Ed Baig.
- Apple Music ser rigtig godt ud på en iPhone 6 Plus, men det tog mig også lidt tid at finde vej i app'en - der er frygtelig meget at holde styr på, skriver Ed Baig.
Fakta:
Apple Music er blevet tilgængelig i Danmark i går med den seneste opdatering af styresystemet til Mac, iPhone og iPad og erstatter Apples gamle Musik-app.
De første tre måneder er tjenesten er gratis, men herefter vil det koste 99 kroner om måneden at abonnere på tjenesten, som giver adgang til det meste af Apples omfattende iTunes-katalog.
Apple Music vil også blive tilgængelig på Android-telefoner i efteråret, har Apple tidligere oplyst.
/ritzau/FOKUS