Selv om medierne herhjemme har sagt klart nej til, at Google linker dybt til netnyheder på en dansk udgave af nyhedstjenesten Google News, så gør netgiganten det alligevel.
Det sker på nyhedssøgemaskinen Google News.. Her kan man rask væk få de mest aktuelle nyheder om Bertel Haarder eller flotte bare bryster uden at tjekke forbi mediernes forsider.
Dermed omgår Google formentlig mediernes klare nej til en dansk udgave af nyhedstjenesten. Og det får dagbladene op af stolen.
"Det er nyt for mig, at man kan søge danske nyhedsartikler via Google News. Det er en søgning, som er mere rafineret end en almindelig Google-søgning, derfor vil jeg overveje, om vi skal reagerer imod det. Jeg vil tage det op med min bestyrelse," siger Holger Rosendalm, der er chefjurist i Danske Dagblades Forening.
Dagbladene har det egentligt fint med, at læserne kan finde netnyheder på Googles almindelige søgemaskine. Men i Google News er problemet bl.a., at det er de mest aktuelle søgeresultater, som kommer op. På den måde bliver medierne snydt for reklamekroner, når læserne surfer nyheder via Google i stedet for at gå direkte ind på de enkelte mediers hjemmesider.
Infomedia tjener bl.a. penge på at lave nyhedsoverblik og arkivere journalistisk indhold. Her modtages Googles opførsel bittersødt.
"Så længe konkurrencen foregår på lige vilkår, hilser vi den absolut velkommen," lyder det fra Morten Viktor, der er udviklingsdirektør i Infomedia.
"Men al forretning skal ske med respekt for gældende lovgivning. Hvis Google ikke holder sig inden for lovens rammer, så mener jeg, at det er problematisk. Vi mener for eksempel, at det er ganske naturligt, at der skal betales for at kunne videreudnytte journalistisk indhold," siger han med henvisning til, at virksomheden hvert år bruger store summer på at betale såkaldte royalties.
Morten Viktor peger på, at Googles metoder må kalde på debat hos dagbladene, specialmedierne og Dansk Journalistforbund.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Google Denmark.
Danske netmedier tjener penge på såkaldte bannerreklamer på deres hjemmesider.
Derfor er de imod, at Google News etableres på dansk. Læserne går nemlig uden om mediernes forsider, når de bruger tjenesten.
Allerede i 2006 ville Google News gerne have lov at etablere en side på dansk, men fik altså klart nej fra Danske Dagblades Forening.