I 2012 skrev danskerne kørselsfradrag for over 15 milliarder kroner på selvangivelsen.
Og det skattefradrag vil vi gerne have for os selv.
I hvert fald mener otte ud af ti danskere, at det er urimeligt, at for eksempel håndværkere, der bor langt uden for Danmarks grænser, kan få et ubegrænset kørselsfradrag til hjemlandet.
Færre end hver tiende mener, at det er rimeligt, at kørselsfradraget er uden øvre grænse.
Det viser en ny måling, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for Avisen.dk blandt 660 danskere.
"Danske skatteborgere er bange for, at vi kun lige har set begyndelsen af noget, der virkelig kan true vores velfærdssystem," siger Klaus Kjøller, der er lektor ved Københavns Universitet og ekspert i politisk kommunikation.
Kørselsfradraget er en dansk skatteregel, der ikke som sådan har noget med EU at gøre, men ifølge eksperten blander både danskerne og politikerne de to ting sammen. Kørselsfradraget er blevet en del af debatten om velfærdsturisme, mener han.
"Det her er jo kommet som en del af bølgen med børnechecken og dagpengene. At en pendler fra Polen kan trække 9.000 kroner fra i skat om måneden er et eksempel, som vi kan huske. Det har også noget med det at gøre," siger Klaus Kjøller fra Københavns Universitet.
DF'ere har det som fisk i vandet
Målingen kommer, efter at beregninger fra Avisen.dk har vist, at en arbejder, der pendler mellem sit hjem i Krakow og sit job i København tre gange om måneden, kan få et kørselsfradrag på knap 9.000 kroner.
Men resultatet skal også ses som et tegn på en generel EU-skepsis blandt danskere, mener lektoren.
"Målingen om kørselsfradraget passer smukt med andre mediers målinger om velfærdsydelser," siger lektor Klaus Kjøller.
Blandt andet viste en undersøgelse ifølge Ugebrevet A4, at knap seks ud af ti danskere er negative eller meget negative over, at EU-borgere kan få sociale ydelser i det land, de arbejder i. For fire år siden var tallet fire ud af ti.
Klaus Kjøller mener, at særligt Dansk Folkeparti har fordel af debatten om velfærdsturisme.
"Dansk Folkeparti har det som en fisk i vandet i debatten om velfærdsturisme. Partiet kunne ikke have fået en bedre optakt til valget til Europa-Parlamentet," siger eksperten.
DF: Urimeligt
Hos Dansk Folkeparti er der glæde over, at debatten om velfærdsydelser til andre EU-borgere har bredt sig. Skatteordfører Dennis Flydtkjær påpeger, at netop den er med til at flytte de mere EU-positive partier i en anden retning.
"Jeg tror, at målingen kan flytte nogle af de andre partier, fordi den er så tydelig. De EU-positive partier har jo ikke klaget over, at det er et problem, at andre EU-borgere kommer her til landet og får ydelser uden at gøre en særlig stor indsats, men nu er de pludseligt helt vildt bekymrede. Så målinger betyder noget," siger Dennis Flydtkjær.
Er du og andre DF'ere ikke med til at tale danskernes frygt op? En frygt, der måske er ubegrundet. Kun 250 børn i Østeuropa får dansk børnecheck, og vi ved endnu ikke, hvor mange udenlandske pendlere der reelt får kørselsfradrag.
"Jeg ved ikke, om vi taler frygten op. Vi har sagt det hele tiden. Vi presser bare på, fordi vi mener, at det er urimeligt, at en pendler udefra kan få så høje fradrag, at han kan udkonkurrere danske lønmodtagere."
Massivt pres på skatteminister
Men nu er det ikke bare Dansk Folkeparti, der presser på for at få et loft på kørselsfradraget til udenlandske arbejdere.
Fredag var alle Folketingets partier med undtagelse af Liberal Alliance klar til at se på, om der skal være en øvre grænse for det danske kørselsfradrag.
Den løndumping, der kan være konsekvensen af fradraget, skal stoppes, lyder det, blandt andet fra Enhedslisten og Konservative.
Det har ikke været muligt at få en kommentar til målingen af John Dyrby Paulsen, der er fungerende skatteordfører for Socialdemokratiet.
Er det rimeligt, at håndværkere og andre, der bor langt uden for Danmarks grænser, kan få et ubegrænset kørselsfradrag til og fra hjemlandet?
NEJ 81,6 procent
JA 8,7 procent
VED IKKE 9,7 procent
Kilde: Wilke