48,5 millioner børn verden over kommer ikke i skole i konfliktramte områder. Og antallet af direkte angreb på skoler er mere end fordoblet på bare et år.
Det viser ny rapport fra Red Barnet, der dokumenterer de konsekvenser, som krige og konflikter har for børns skolegang.
Rapporten udkommer på den pakistanske skolepige Malala Yousafzais 16-års fødselsdag. Malala har siden hun var 12 år skrevet en blog om sit liv som skolepige under Taliban, og sidste år blev hun forsøgt likvideret af den militante bevægelse.
Red Barnets rapport "Attacks on Education" afslører, at millioner af børn ikke får undervisning, fordi skolerne er ødelagte eller lukkede, eller fordi børnene og deres familier er drevet på flugt.
Derudover bliver børn truet, rekrutteret til børnesoldater af bevæbnede grupper, udsat for vold, tortur eller seksuelle overgreb af de stridende parter.
I 2012 blev der rapporteret og dokumenteret 3600 angreb på uddannelsessteder. Det er mere end en fordobling fra 2011, hvor der blev rapporteret 1600 angreb. 70 procent af angrebene i 2012 skete i Syrien.
- Klasseværelser skal være trygge og sikre - og ikke slagmarker, hvor børn bliver udsat for uhyrlige forbrydelser. Børn, der bliver angrebet på denne måde, kommer til at lide under det resten af deres liv, siger Mimi Jakobsen, generalsekretær i Red Barnet.
Men på trods af de tankevækkende tal, er uddannelse i katastrofe- og konfliktramte områder underfinansieret i den internationale humanitære bistand.
Andelen af bistand, der går til uddannelse, er faldet fra to procent af alle humanitære bistandsmidler i 2011 til 1,4 procent i 2012. Det betyder ifølge Red Barnet, at der nu mangler 221 millioner dollar.
- Det er helt urimeligt, at verdenssamfundet ikke kan finde penge til at finansiere den hjælp, som så mange af verdens børn har allermest brug for.
- Konflikter og krige bremser i forvejen udviklingen i disse lande, så vi er simpelthen nødt til at ruste børnene til at skabe en bedre fremtid for deres lande, siger Mimi Jakobsen.
/ritzau/