Cirka hvert kvarter, mellem telefonopkald og andre gøremål på arbejdet, klikker David Troels Garby sig ind på den officielle hjemmeside for Tour de France og ser, om udbryderne øger forspringet til feltet, eller om de er ved at blive hentet.
”Jeg tjekker lige stillingen for at se, om der er udbrud, og om nogen er styrtet. Jeg er ikke nervøs for, om chefen ser det, for det tager ikke længere tid end at kigge ud af vinduet,” fortæller 31-årige David Troels Garby, der arbejder som konsulent i en interesseorganisation.
Og han er slet ikke ene om at følge Touren på jobbet. Faktisk følger en halv million danskere med i Tour de France, mens de er på arbejde.
Det viser en rundspørge, som analysebureauet Wilke har gennemført for Avisen.dk blandt 503 danskere i sidste uge. Her svarer en ud af fem, at de følger Touren på nettet, i radioen eller på tv, mens de er på arbejde. Det svarer til flere end en halv million danskere.
Det overrasker i den grad TV2's cykelekspert Henrik Jul Hansen.
”Jeg er meget forundret. Jeg regnede med, at danskerne så Tour de France, når de havde ferie eller var derhjemme, og det regnede,” siger Henrik Jul Hansen.
Kantinesnak
Det kommer især bag på ham, at halvdelen af dem, der følger Touren på jobbet, tjekker løbet på nettet. For her bliver tilskueren ikke båret igennem af Jørgen Leth på TV eller Henrik Liniger i radioen, der dramatisk fortæller om løbet. På nettet er det sekunder, kilometer og den præcise stilling, der bliver studeret nøje.
”Og den måde synes jeg jo ikke selv, det er sjovt at følge løbet. Men det er nok, fordi folk søger en fælles oplevelse, de kan snakke med de andre om på arbejdspladsen,” siger Henrik Jul Hansen.
Der sker ikke så meget om sommeren. Og siden Bjarne Riis' sejr i 1996 er Tour de France blevet en institution i Danmark, som giver en fælles reference, forklarer cykeleksperten.
”Og så er det jo en roman i 21 kapitler, der hver dag har en cliffhanger, som fragter os videre til næste etape,” siger Henrik Jul Hansen.
Voeckler
David Troels Garby holder med Thomas Voeckler, der har taget fusen på mange og kørt længe i den gule førertrøje.
”Jeg følger det hvert år. Det er en del af sommeren. Jeg tror, at folk føler, at de skal være en del af showet,” fortæller David Troels Garby, der, mens han forklarer sig i telefonen, lige er inde igen og se, om udbruddet nu ser ud til at holde hjem.
- 21 procent følger Tour de France på arbejdet.
- Hvordan følger du touren?
- 1. Computeren (51 pct.)
- 2. Radio (29 pct.)
- 3. TV (24 pct.)
- 4. Smartphone (11 pct.)
Kilde: Rundspørge blandt 503 danskere af analysebureauet Wilke for Avisen.dk.