I Venstre er trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen ganske tilfreds med udsigten til, at flere private togvogne bliver sat på skinner i Danmark. EU vil tvinge medlemslandene til at sende alle togstrækninger i udbud i 2019, og det er en god idé, lyder det fra Venstre.
- Det har vi jo selv gode erfaringer med i Danmark, hvor skatteyderne har sparet rigtig mange penge på togdriften i Midt- og Vestjylland, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Han siger, at tilfredsheden blandt passagererne på de strækninger i Midt- og Vestjylland, som blev udliciteret til Arriva, er steget.
Og konkurrence på området vil i det hele taget være sundt - også for at effektivisere DSB, mener Kristian Pihl Lorentzen. Venstre har som mål, at DSB er omdannet til et privatejet aktieselskab inden for en periode på 10 år.
- Det står klart, at hvis DSB skal klare sig i en fri konkurrence, skal de være langt mere effektive, end de er i dag. Derfor er vi jo glade for, at DSB har påbegyndt en kraftig effektivisering, hvor de skal spare en milliard kroner inden udgangen af 2014, siger han.
Kristian Pihl Lorentzen afviser, at der også kan være ulemper ved at overgive styringen af den danske togdrift til flere små aktører.
- Det er op til os politikere at tænke sig om, inden vi udbyder togkørslen på de strækninger, vi nu vil spørge til prisen på. Så det frygter jeg slet ikke, siger Kristian Pihl Lorentzen.
- Vi skal selvfølgelig stille nogle politiske krav til togdriften, for eksempel hvor ofte togene kører, og at togene skal være sammenhængende med resten af den kollektive trafik, tilføjer han.
Ifølge en pressemeddelelse fra EU-Kommissionen bliver der tale om, at medlemslandene fra 2019 bliver tvunget til at åbne for private aktører på skinnenettet.
De nationale strækninger skal sendes i udbud blandt såvel statsejede som private aktører.
Udmeldingen fra EU går stik imod kursen hos den danske regering. Så sent som i begyndelsen af januar erklærede transportminister Henrik Dam Kristensen (S) sin skepsis over for yderligere udlicitering.
/ritzau/