Af Brian Stræde
brst@avisen.dk
@BRØD:De kommer hver dag, og de har det godt. Der er positive overskrifter på den undersøgelse, som Århus Kommune har lavet af de 54 tosprogede børn, der som følge af sprogtest er blevet flyttet til en skole med få tosprogede elever. Af undersøgelsen fremgår det, at skolernes pædagogiske personale vurderer, at 90 procent af eleverne trives på skolen. Børn og unge-rådmand Louise Gade kalder undersøgelsen »en glædelig overraskelse«.
Hjælp til dansk
»Det er utrolig dejligt, at vi så tidligt har en andel på 90 procent, der trives. Mem uanset hvilke børn, der er tale om, vil der altid være nogle stykker, der ikke trives, og det forsøger vi at sætte ind overfor,« siger hun.
Eleverne har fået anvist en anden skole end distriktskolen, fordi en sprogtest har afsløret manglende danskkundskaber. For at stimulere deres sproglige udvikling er de derfor blevet flyttet til en skole, hvor højst 20 procent af eleverne har svært ved dansk, som for eksempel Mårslet og Lystrup Skole, der er blandt de ni modtagerskoler.
Ordningen er startet i år, og den nye undersøgelse giver derfor de første tegn på, hvordan den omdiskuterede tvangsspredning præger de tosprogede børn.
Lavt fravær
I diskussionen om tvangsspredning har skeptikere blandt andet frygtet, at de lange busture ville få eleverne til at have for mange fraværsdage, men det dementerer undersøgelsen. Den viser nemlig, at de tosprogede børn har en mødeprocent på 95, hvilket er på niveau med deres klassekammerater.
Flere skal i SFO
Undersøgelsen fortæller også, at 60 procent af eleverne er tilmeldt en SFO efter skoletid, og det tal vil Louise Gade gerne have i vejret.
»Det er et indsatsområde, for SFO en er også et læringssted, og det er vigtigt for deres sproglige udvikling, at de ud over skolen bruger et par timer blandt danske kammerater i SFO en. I den ideele verden ville alle vælge det i starten, men vi vil i hvert fald arbejde på at få tallet højere op,« siger hun.