SE er Minis første 100% elbil, og den er opgivet til en rækkevidde på mellem 216-234 km (WLTP-norm), og lad os lige slå fast, at så langt kan den slet ikke køre. Heller ikke hvis du sætter den i Green+ i køreindstillingen (så aircondition, varme i sæder m.m. slås helt fra).
Men det gør nu heller ikke så meget, for det er ikke en bil til taxikørsel – også upraktisk med de kun to døre! – men en sjov urban bil, som godt kan køre op til sommerhuset i ét træk, så længe hytten ikke ligger længere væk end 180-200 km.
Til gengæld går det nogenlunde tjept med opladningen. Jeg fik den 80% opladt med 50kW på godt en halv time.
Avisen.dk testede den dyreste, Maximise-edition, som udover LED-lygter, Head-up display, Harmon Kardon-højttalersystem og meget mere også har panoramaglas-soltag.
Prisen i bund
Den hedder Cooper – og det navn forpligter. Derfor har den også 184 hk., mens optrækket i den næsten 1.4 tons tunge bil på 7.3 sekunder lige er ok., men topfarten er kun 150 km/t. Det understreger igen, at elektriske biler ikke måles på en sådan og sjældent bliver kørt med speederen i bund, da rækkevidden proportionelt formindskes ved en sådan kørsel.
Prisen, og den ligger på den topudstyrede version på 300.100 kr. (men fås fra 265.000 kr.) og driftsomkostningerne er i bund, så hvis man vil have et frækkere alternativ til Peugeot 208E, DS3 Crossback e og Honda e, så kunne Cooper SE være det.
Hvorfor:
Fordi du er miljøbevidst, elsker retro-looket og er lidt hip med de hippe.
Hvorfor ikke
Fordi du har brug for at vide, at du ikke skal tænke på at lade op hele tiden, og når du henter en kommode i IKEA, så kan du sør'me også fragte den hjem i din bil.