Gevinsten ved at trække et rekordstort antal mennesker allerede onsdag til festivalens største koncert nogensinde med Prince ses klart på omsætningen på Danmarks Smukkeste Festival i Skanderborg.
Efter store fysiske forandringer af festivalområdet de senere år er der i år fyret op under festivalens musikbudget. Med 38 millioner kroner i år nærmer det sig hastigt Roskildes. Men pengene triller hastigt tilbage i kassen i det tørstfremkaldende sommervejr.
- Vores omsætningen ligger pt. på et par millioner over sidste år efter en succesrig start allerede søndag og mandag på festivalens nye store område Kærlig Heden, siger pressetalsmand Poul Martin Bonde.
Dertil kommer så den bedste onsdag nogensinde med Prince-koncerten som lokkeduen.
En anselig del af omsætningen er i øvrigt i år flyttet fra kontanter til et chiparmbånd, som gør ejermanden uafhængig af rede penge. I stedet sættes der penge ind på forhånd på en konto.
Betalingen trækkes ved hjælp af chippen. Foreløbig har 13.000 gæster aktiveret et sådant armbånd.
- Det er første år, vi forsøger det, som tidligere er afprøvet på Roskilde Festival. Normalt transporterer vi fire tons kontanter rundt under festivalen.
- Så der er store praktiske og sikkerhedsmæssige fordele forbundet med armbåndet. At 30 procent af gæsterne har taget det sig straks er stort, siger Poul Martin Bonde.
Samlet mener han den meget ændrede festivalplads fungerer flot efter mange forandringerne. Festivalen fik ellers en del kritik for trængsel under Prince-koncerten.
- Men når nogen har sagt, at samtlige 53.000 gæster var nede foran Prince-koncerten, er det ikke rigtigt. For vi havde også masser af gæster på de andre scener, siger Poul Martin Bonde.
- Selvfølgelig ser vi på erfaringerne efterfølgende. Men noget af debatten skyldes nok også, at mange gæster endnu ikke har vænnet sig helt til adgangsvejene på den nye plads. Derfor laver vi nu en film til hjemmesiden, så folk fremover kan orientere sig om pladsens indretning, og hvordan man kommer frem, siger han.
/ritzau/