Sådan arbejder verdens kreative genier
Louis Armstrong røg pot næsten dagligt. Patricia Highsmith spiste kun æg og bacon. Og Tchaikovsky gik en tur på præcis to timer hver dag.
Christina Johansen/NP
Historiens største genier har haft mange sære vaner. De fleste af dem har den amerikanske forfatter Mason Currey skrevet om i bogen "Daily rituals: How artists work". Men alt er ikke lutter skøre ting.
Vær et morgenmenneske. Succesfulde kunstnere som Mozart og Hemmingway stod op sammen med solen hver dag. Psykologer skelner mellem morgen- og aftenmennesker, men der er endnu ikke videnskabeligt belæg for at sige, at det ene er bedre end det andet. Men det er faktisk bevist, at morgenmennesker er gladere og mere ansvarsbevidste, men også at natteugler måske er mere intelligente. Foto: Colourbox
Gå en masse ture. Forfatteren bag bogen var overrasket, da han opdagede at snart sagt alle kunstnere havde gåture som en del af deres daglige rutiner. Komponisten Tchaikovsky gik en tur på præcis to timer hver dag og troede, at slemme ting ville ske, hvis han kom hjem fem minutter for tidligt. Foto: Colourbox
Drik din kaffe. Verdens store genier har prøvet det meste. Fra ADHD-medicinen Ritalin til whisky og gin. Men intet kan konkurrere med kaffen, som genier gennem de seneste århundreder har drukket i stor stil. Beethoven målte sine bønner, Kierkegaard hældte sort kaffe over en kop sukker og slubrede blandingen i sig og den franske forfatter Balzac drak hele 50 kopper dagligt. Men drik med måde - Balzac døde af hjertestop som 51-årig. Foto: Colourbox
Hold dig til dine rutiner. Den amerikanske forfatter Patricia Highsmith spiste æg og bacon til alle måltider. Og i Königsberg kunne naboerne angiveligt sætte uret efter filosoffen Immanuel Kants daglige gåture kl. 15.30 om eftermiddagen. Forskning inden for psykologien har senere vist, at strikse rutiner frigiver mere kapacitet til at gøre det, du gerne vil, fordi du for eksempel slipper for at tage stilling til, hvornår og hvor du skal arbejde hver dag. Foto: Colourbox
Behold dit arbejde. Franz Kafka skrev sent om aftenen og tidligt om morgenen, mens han arbejdede som forsikringsmand om dagen. Han er bare en blandt mange kunstnere, der måtte klemme de kreative aktiviteter ind i et travlt arbejdsliv. Og det er måske slet ikke nogen dum ide, da begrænset tid skærper dit fokus. Den succesrige digter Wallance Stevens var også glad for sit job som forsikringsmand - "It introduces discipline and regularity into one's life," skrev han. Foto: Colourbox
Lær at arbejde alle steder. Forestillingen om at du kun kan arbejde ét bestemt sted er en farlig overspringshandling. Den engelske forfatter Somerset Maugham troede, at han skulle stirre på en blank væg, før han kunne skrive noget som helst. Men sådan behøver det ikke at være. I sine mest produktive år skrev Jane Austen på små papirlapper i familiens stue, mens hendes mor sad os syede i nærheden. Nye studier har vist, at baggrundsstøjen i en kaffebar er bedre for kreativiteten end total stilhed. Foto: Colourbox