Rasmus Prehn har været socialdemokratisk folketingsmedlem siden 2005. Rasmus Prehn har været sit partis ordfører på blandt andet forsknings-, bolig- og kommunalområdet. I dag er han socialdemokraternes transportordfører. Udover transportområdet er han optaget af at styrke uddannelsesområdet, sikre ordentlig velfærd, mindre ulighed samt flere lærepladser og arbejdspladser. Endelig har han en helt særlig forkærlighed for Nordjylland, hvor han er valgt og bor med sin kone, tre børn og en Golden Retriever.
FOR NYLIGT BLEV to helikopterpiloter fyret efter at have bedt om at få en overenskomst hos helikopterfirmaet Bel Air. Selv afviser firmaet enhver sammenhæng mellem fyringerne og piloternes overenskomstanmodning, selvom sammenfaldet er bemærkelsesværdigt. Bestyrelsesformanden anerkender dog, at man ikke ønsker at tegne overenskomst med piloterne, da Bel Air ønsker den fleksibilitet det giver, når man ikke er bundet af en overenskomst.
Det er ærlig snak fra bestyrelsesformanden, men hvis man skal være lidt polemisk, lyder argumentet ligesom selskaber, der flytter dele af forretningen til et proforma-kontor i Panama, da man ønsker den ”fleksibilitet” det giver, når man ikke skal betale skat i Danmark.
Bel Air er blot det seneste af en lang række firmaer fra transport- og luftfartsbranchen, der efter al sandsynlighed spekulerer i at opnå konkurrencefordele på det danske og europæiske marked ved at unddrage sig de forpligtelser og omkostninger, der er forbundet med at have ansatte.
Det sker ved at ansætte ”falske selvstændige”, hvilket fx dækker over chauffører og piloter, der på papiret er selvstændige, men som reelt er tilknyttet en enkelt vognmand eller et selskab, der er deres eneste “kunde” og de facto arbejdsgiver. I de fleste tilfælde også, hvor deres eneste kunde (arbejdsgiver) stiller lastbil, fly, helikopter eller andet udstyr til rådighed.
EKSEMPLERNE HERHJEMME PÅ udbredelsen af falske selvstændige er både kreative og kyniske. Ryanair, og nu måske også Norwegian og SAS, ansætter ikke piloter, men indgår kontrakter med ”selvstændige piloter”, der dog udelukkende arbejder for selskabet og derfor reelt har samme forhold til selskabet som en ansat – blot uden arbejdstagerrettigheder.
Det samme gælder pirattaxitjensten Ubers chauffører, der er ansat som selvstædige partnere. Uberchauffører udfører ret beset det samme job som en taxichauffør, men uden ret til feriepenge, pension, løn under sygdom eller overenskomstmæssig løn. Bliver en Uberchauffør slået ned under en vagt, hvorefter chaufføren ikke kan arbejde i en længere periode efterfølgende, er det hans egen hovedpine – han er jo selvstændig og dermed sin egen lykkes smed.
Der er tilsyneladende også problemer med social dumping og falske selvstændige i offentlig regi, når kommuner og regioner skal have transporteret skolebørn, patienter og syge.
Dette kom senest til udtryk, da indehaveren af selskabet SafeNCare fortalte Fagbladet 3F om den strategi, der sikrede firmaet stor succes ved bl.a. Sydtrafiks seneste udbud af Flextrafik, der samler og koordinerer kørsel for borgere, der ikke har mulighed for at benytte den øvrige kollektive trafik. ”Chauffører skal jo have overenskomstløn, feriepenge, pension og alle mulige tillæg. Så vi har ikke chauffører. Vi har 42 vognmænd i stedet. De skal jo ikke have alle de ting, og så kan det betale sig”, lød det fra ejeren af firmaet.
SafeNCares budpriser på 215 kr. i timen er en ren underskudsforretning, hvis der udover udgifter til bil, forsikring og brændstof, skal betales en overenskomstmæssig løn, feriepenge og pension til chaufførerne. Men ved at ansætte chaufførerne som selvstændige underleverandører, kan de pludselig arbejde langt flere timer til en lavere løn, end chauffører som er under et fast ansættelsesforhold.
UDBREDELSEN AF FALSKE selvstændige underminerer ikke alene trafiksikkerhed, solidaritet, fællesskabet og arbejdstagerrettigheder, men også de seriøse firmaer, der spiller efter reglerne. Ingen firmaer bør kunne opnå en konkurrencefordel ved at konkurrere på de dårligste løn- og arbejdsvilkår og unddrage sig det ansvar, der følger med at have fastansatte. Men realiteten er desværre, at firmaer hver dag taber markedsandele til slyngelfirmaer, der spekulerer i at unddrage sig et arbejdsgiveransvar.
Det skal der rettes op på.
DERFOR SKAL REGERINGEN presses til at prioritere midler til kontrol og sanktioner mod social dumping. Der skal sendes et klart signal til fup- og svindelfirmaer om, at de skal overholde landets love og regler og respektere den danske model. Er der gråzoner i dansk lovgivning i form af manglende regulering, der gør det muligt at spekulere i disse tvivlsomme ansættelsesmæssige konstruktioner, må vi drøfte nye lovgivningsmæssige tiltag.
Samtidigt skal vi turde stille krav rent politisk, hvad enten det gælder udbud af offentlige kørselsopgaver, eller firmaer der ønsker at etablere sig i Danmark. Det er i den sammenhæng glædeligt, at LO på det seneste har fokus på, hvordan man kan sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår i platformsøkonomien, hvis ansættelser nogle gange ender i en gråzone mellem at være selvstændig og lønmodtager.
Sammen med fagbevægelsen bør vi vedvarende arbejde på at forhindre brugen af falske selvstændige.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.