44 mennesker kommer snart til at stå foran en dommer tiltalt for at have kørt piratkørsel i Storkøbenhavn for kørselstjenesten Uber.
Med tiltalerne er der kommet skub i at få dømt Uber-chauffører. Politiet er dog meget langt fra at få standset den ulovlige kørsel via Uber, vurderer organisationer og politiker.
Det fremgår af aktindsigter til Københavns Politi og Københavns Vestegns Politi, at sager mod 44 Uber-chauffører er på vej i byretten. Anklagerne mod de 44 kommer i kølvandet på, at der i 2016 faldt domme mod i alt 11 Uber-chauffører.
Der er dog ingen grund til at klappe af politiets indsats for at bekæmpe ulovlig Uber-kørsel, mener man i taxibranchen.
- I betragtning af, at Uber selv tidligere har oplyst, at man har op mod 2.000 chauffører, så er 44 tiltalte ikke særligt mange. Jeg håber, at politiet snart begynder at være meget mere aktiv i at få stoppet den ulovlige kørsel for Uber, siger Trine Wollenberg, som er direktør for brancheorganisationen Dansk Taxi Råd.
Lignende kritik lyder fra Søren H. Nicolaisen, som er formand for organsationen Taxiførere i Dannmark.
- Det er meget godt, at politiet ved fartkontroller og andre kontroller tilfældigvis får fat i Uber-chauffører. Men det batter alt, alt for lidt. Der skal en helt anden systematisk indsats til, siger Søren H. Nicolaisen.
Politisk pres
De 44 tiltalte indgår blandt de i alt 124 personer, som er blevet stoppet af politiet og sigtet for Uber-kørsel, siden tjenesten etablerede sig i Danmark for over to år siden.
Statistikken imponerer på ingen måde Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen.
- I betragtning af at der er over 1.000 Uber-chauffører, og at de alle sammen kører ulovligt, så er 124 sigtede alt for få. Politiet bør gøre mere ud af at standse Uber-chauffører, som jo er nemme at spotte i nattelivet i København, hvor de tager mange ture, siger Kim Christiansen.
I Københavns Politi har man ikke planer om at gøre mere for at få ram på Uber-chaufførerne.
- Vi fortsætter med vores indsats i forhold til Uber-kørsel på det nuværende niveau. Vi er nødt til hele tiden at vurdere, hvordan vi bruger kræfterne bedst muligt. Og her kommer Uber-kørsel ind blandt alle mulige andre opgaver som for eksempel bevogtning og bekæmpelse af bandekriminalitet, siger Henrik Møller Jakobsen, som er vicepolitiinspektør ved Københavns Politi.
- Indtil videre er 124 personer blevet sigtet for at bryde taxalovgivningen ved at køre for Uber i Storkøbenhavn.
- Lige nu går 44 Uber-chauffører og venter på, at deres sag kommer for byretten.
- Udgangspunktet i sager om kørsel for Uber er en bøde på 3.500 kroner.
- Det er ulovligt at køre for Uber, men det er lovligt at være passager.
Tidslinje
I november 2014 etablerede Uber sig i Danmark.
Den 8. juli i 2016 blev seks personer dømt i Københavns Byret for at køre ulovligt for Uber.
Den 18. november i 2016 blev én Uber-chauffør dømt ved Østre Landsret.
I december blev fem Uber-chauffører dømt ved Frederiksberg Byret.
Kilder: Avisen.dk via aktindsigter til Københavns Politi og Københavns Vestegns Politi samt tidligere oplysninger fra SKAT.
UDVID
Avisen.dk har kontaktet Uber med en række spørgsmål blandt andet om det stigende antal bøder, og hvad virksomheden råder sine chauffører - såkaldte partnere - til, hvis de er bekymrede for at blive straffet. Men Uber skriver blot tilbage:
- Det er en sag mellem vores partnere og os.
Kritik af små bøder
Københavns Politi oplyser, at udgangspunktet i sager mod Uber-chauffører er en bøde på 3.500 kroner for at overtræde taxiregler. Bøden er alt for lille til at skabe respekt for taxireglerne. Det mener Søren H. Nicolaisen.
- En bøde på 3.500 kroner betyder altså ikke ret meget, hvis du hver uge tjener tusindvis af kroner via Uber - penge som du måske ikke betaler skat af. Bøderne er bare en 'erhvervsrisiko', som chaufførerne vælger at leve med, siger Søren H. Nicolaisen.
Til sammenligning fortæller han, hvordan der vanker langt større bøder, hvis man som taxichauffør glemmer at få fornyet sit obligatoriske førerkort og kørekortet til erhvervskørsel.
- Her kan du få dagbøder, få konfiskeret din indtægt fra ture, og din vognmand får også bøder. Alt i alt kan en måned uden førerkort nemt komme til at koste over 100.000 kroner. Sådanne bødestørrelser virker afskrækkende, siger Søren H. Nicolaisen.
Transportordfører Kim Christiansen (DF) vil gerne have sat bøderne for Uber-kørsel op.
- De 3.500 kroner i bøde for Uber-kørsel er ikke noget værd i forhold til at skabe respekt for loven. Jeg håber, at vi i en ny taxilov får lavet et bødekatalog, så overtrædelser virkelig vil kunne mærkes. Altså for eksempel bøder på 10.000-15.000 kroner, siger Kim Christiansen.
Politiet har fået hjælp fra SKAT
Politiet i København fik lige før jul overdraget oplysninger fra SKAT vedrørende 1.700 chauffører, der har kørt for Uber. Oplysningerne stammer fra myndighederne i Holland og kan forhåbentlig bruges til at få sendt en regn af bøder afsted til Ubers chauffører, mener Trine Wollenberg fra Dansk Taxi Råd.
- Politiets burde kunne bruge oplysningerne fra SKAT til systematisk at tage fat i Uber-chaufførerne. Data fra SKAT kan forhåbentlig også bruges til, at man kan konfiskere den ulovligt opnåede indtjening, siger Trine Wollenberg.
I Københavns Politi gransker man for tiden oplysningerne fra SKAT.
- Vores jurister er nu ved at vurdere, hvorvidt oplysningerne fra SKAT kan bruges som bevismateriale. Der skal gøres et grundigt arbejde, før vi eventuelt går ud og sigter hundredvis af mennesker, siger Henrik Møller Jakobsen fra Københavns Politi.
Lovligheden af selve Ubers virke i Danmark kommer for byretten 24. april, oplyser anklagemyndigheden. Derudover vil den nye transportminister Ole Birk Olesen (LA) forsøge at lande en aftale om en ny taxilovgivning.
- Det bliver næppe i løbet af 2017, Ubers virke i Danmark bliver afklaret juridisk set. Indtil da vil Uber gøre rigtigt meget for at fortsætte sin forretning i Danmark, vurderer Søren H. Nicolaisen.