Nødlandingen af en Airbus 320 på Hudsonfloden i New York vækker beundring blandt de danske piloter.
"Det var en fantastisk flot bedrift. Det har været en dag, hvor piloten har gjort fuldstændigt det rigtige hele vejen igennem, og så har omstændighederne også været med ham," siger Mogens Holgaard, formand for Dansk Pilotforening, til Newspaq.
Piloten, den 57-årige Chesley Sullenberger, holdt hovedet koldt, da flyets to motorer satte ud. Årsagen er angiveligt, at det ramte en flok fugle. Det lykkedes piloten at nødlande flyet på floden ved den tætbefolkede bydel Manhattan, uden at et eneste menneskeliv gik tabt.
Sullenberger er udråbt som helt, og det medgiver Mogens Holgaard. Mange faktorer skal nemlig gå op i en højere enhed, for at sådan en landing bliver en succes.
"Piloten skal handle professionelt hele vejen igennem, og han må ikke begå nogle fejl. I løbet af få sekunder skal han opfange, at nu svigter flyets trækkraft fuldstændigt. Så skal han overgå fra, at flyet stiger, til en helt uvant glidesituation. For når begge motorer er døde, falder flyet meget voldsomt," siger Holgaard.
Oveni skal piloten finde en egnet landingsplads. Da han så fandt frem til Hudsonfloden, skulle han finde et sted, hvor der ikke var skibe, og så skulle han også lige huske at brænde energien fra flyet af inden landingen.
Mogens Holgaard kan ikke mindes at have hørt om lignende tilfælde. Og det er da heller ikke noget, piloterne træner rutinemæssigt til i deres halvårlige nødtræningstjek.
"I et moderne passagerfly er motorerne meget robuste. Selvom det sker, at fugle ryger ind i indsugningen, er det sjældent, at det fører til stop af motoren og helt uhørt, at begge motorer bliver ramt, så de dør af det," understreger han.
Derfor kunne det lige så godt være endt galt som godt, og det kræver sin pilot at håndtere den situation.
"Det er sådan noget, kun en pilot med stor erfaring er i stand til at gøre. Det er det, vi kalder rigtig godt "airmanship" i vores jargon," fortæller Mogens Holgaard.