Forbundsrådet i Berlin vedtog fredag trods mange kritiske røster at indføre vejskat for personbiler fra 2016. Det skriver Flensborg Avis.
Den såkaldte Maut har været særdeles omstridt, fordi den i princippet kun rammer udenlandske bilister, der kører på de tyske motorveje.
Bilister i Tyskland får derimod pengene refunderet i form af en lavere vægtafgift på bilerne, og det har medført kritiske røster fra både nabolandene og EU.
Ud over kritikken fra udlandet har en række tyske delstater - deriblandt Slesvig-Holsten - protesteret mod planerne om vejskat - blandt andet fordi det vil gå ud over trafikken i det dansk-tyske grænseland.
Det vil for eksempel betyde en ekstra hård belastning af hoved- og biveje, når danske kunder tager til de populære grænsekiosker for at købe ind, da kun de færreste danskere med ærinder umidddelbart syd for grænsen forventes at ville betale for motorvejskørsel.
1000 kroner om året
Men Slesvig-Holsten med SPD i spidsen opgav fredag protesterne efter hårdt pres fra partifællerne i den tyske forbundsregering, skriver Flensborg Avis.
Vejskatten beregnes efter bilens motortype og miljøklasse og vil koste op til 130 euro eller knap 1000 kroner om året. En vignet til ti dage skal koste mellem fem og 15 euro eller omregnet mellem 40 og 110 kroner, mens to måneder skal koste omkring det dobbelte.
Blandt kritikerne var Flensborg Kommune, der allerede fredag beklagede den ny vejskat.
- Indførelsen af Maut sender et helt forkert signal, netop mens vi har fuld fokus på at udbygge det dansk-tyske samarbejde. Nu skal vi altså til at forlange entre fra vores danske naboer, siger Petra Vogt fra Industri- og Handelskammeret i Flensborg.
IHK glæder sig dog over, at de oprindelige planer om også at lade vejskatten omfatte hovedveje er taget af bordet, skriver Flensborg Avis.