En reklame med den tidligere minister og generalsekretær i Red Barnet, Mimi Jakobsen, har udløst en bøde på 40.000 kroner for vildledning af forbrugerne.
Reklamen er for kosttilskuddet Safrosan fra helsefirmaet Wellvita og fremstår som en redaktionel opsat artikel.
Reklamen er godkendt af Mimi Jakobsen, skriver Ekstra Bladet.
I reklamens tekst fortæller den nu 69-årige Mimi Jakobsen om en tid med humør-problemer og manglende selvtillid i kølvandet på et flåtbid, som i 1998 gav hende lammelser i ansigtet.
Mimi Jakobsen forklarer blandt andet, at hun må "ty til krasse, men nødvendige midler" og at hun føler sig træt og "sover dårligt".
Men også at hun efter at være gået over til kosttilskuddet Safrosan "har det godt humørmæssigt og sover også godt om natten".
Ifølge loven må man ikke markedsføre kosttilskud som hverken lykke- eller sovepiller. Af den simple grund, at der ifølge EU’s fødevarepoliti EFSA ikke findes videnskabelige beviser af påstandene, skriver Ekstra Bladet.
Mimi Jakobsen siger til avisen, at hun er sin "egen ekspert" og "har trappet væsentligt ned på lykkepiller ved at bruge midlet":
- 400.000 danskere tager lykkepiller, og hvis nogen kan begrænse deres forbrug, vil jeg gerne give den oplysning videre. Mange har sagt tak, siger hun og fortæller, at hun ikke har problemer med, at reklamen er kendt ulovlig.
- Det rører mig ikke. Det er virksomhedens ansvar, at loven bliver overholdt, ikke mit. Jeg har udtrykkeligt skrevet på min Facebookprofil, at jeg ikke kan garantere, at produktet virker for andre, siger hun til Ekstra Bladet.
Marketingsansvarlig i Wellvita, Rene Sørensen, afviser, at man bryder loven.
- Sagen er, at reglerne er ikke firkantede. Vi har i en række tilfælde befundet os i en juridisk gråzone, hvor Fødevarestyrelsen skønner, at vores markedsføring er over grænsen, siger han til Ekstra Bladet.