Det lille blå plastikkort skulle gøre hans liv lettere og transporten til og fra universitetet i Roskilde billigere.
Men indtil videre er Rasmus Hylleberg ikke særlig begejstret for sit uddannelskort.
"Det her virker som en rigtig hurtig løsning. Idéen er at gøre det nemmere og billigere for os studerende. Men indtil videre har jeg kun oplevet bøvl og ekstraudgifter, så jeg fatter slet ikke logikken bag," siger den 24-årige RUC-studerende.
Én blandt titusindvis
Rasmus Hylleberg er én af de titusindvis af studerende, der midt i sommerferien skulle skifte det gamle SU-kort ud med et uddannelseskort.
I hans tilfælde skulle det gå stærkt, fordi han skulle passe studiejobbet i Roskilde. Men den digitale bestilling åbnede først den 1. juli, hvor det nye pendlerkort blev indført.
Rasmus måtte i stedet købe er dyrt klippekort til alle zoner for at komme frem og tilbage mellem København og Roskilde. Selv om uddannelseskortet først ankom i sidste halvdel af juli, betalte han fuld pris for hele måneden.
Også de uger, hvor han kørte på klippekort.
Brugt 1.500 af egen lomme
DSB afslog efterfølgende at refundere prisen på de dyre klippekort.
"Jeg har samlet brugt 1.500 kroner på klippekort, selv om jeg havde bestilt et uddannelseskort så tidligt, som det var muligt," siger han.
DSB anbefalede i stedet Rasmus at ringe til Uddannelsesstyrelsen. De afviste også ethvert ansvar, og bad ham om at ringe til DSB igen.
Latterlig service
"Det er den mest latterlige service, jeg nogensinde har oplevet. Og jeg ved fra mine medstuderende, at rigtig mange har oplevet noget lignende," siger han.
Med det gamle SU-kort kunne studerende købe transport i alle zoner. Men uddannelseskortet gælder specifikt til de zoner, der ligger mellem uddannelsesstedet og bopælsadressen.
Dyrt at besøge forældre
Den forandring skaber meget frustration blandt studerende, fortæller Rasmus:
"Nu koster det mig 100 kroner at besøge mine forældre i Køge. Og så er der alle dem, der skal passe et studiejob, som ligger i en anden retning. Det er skide bøvlet."
Oplevelserne skaber især megen modvilje mod DSB, forklarer Rasmus.
'Så dumme er vi altså heller ikke'
Modviljen bliver ikke mindre af, at DSB skyder en del af ansvaret tilbage på studerende, der bestiller kortet for sent eller laver fejl i bestillingen.
"Så dumme er vi studerende altså ikke. Når man har undersøgt og fulgt alle retningslinjer kan det jo ikke passe, at man bliver mødt med den holdning, at det er vores egen skyld," siger han og fortsætter:
"Det er et rigtig lortesystem."