Udenrigsminister Kristian Jensen (V) var onsdag morgen kaldt i samråd om den omstridte kørselstjeneste Uber. Det skyldes, at Avisen.dk i marts afslørede, hvordan Udenrigsministeriet hjalp Uber med at etablere sig i Danmark.
Det har givet hård kritik fra Enhedslisten, Dansk Folkeparti, SF og Socialdemokraterne. Uber blev nemlig politianmeldt af Trafikstyrelsen blot to timer efter, at de lancerede deres tjeneste i Danmark. Samtidig er mindst 40 chauffører i skrivende stund blevet sigtet af Københavns Politi.
Minister: Det er op til domstolene
På grund af kontroverserne mente flere politikere, at Invest in Denmark under Udenrigsministeriet burde have afstået fra at hjælpe Uber - eller at de som minimum burde have bedt Trafikstyrelsen give deres vurdering.
Den idé blev dog pure afvist af ministeren.
- Det er ikke op til Invest in Denmark at vurdere, om Uber lovligt kan operere i Danmark. Det er op til domstolene, sagde udenrigsminister Kristian Jensen (V) på samrådet onsdag morgen. Han pointerede flere gange, at det var den socialdemokratisk ledede regering, der havde magten, da Uber kom til Danmark.
EL: Elendig tilgang
Den forklaring imponerede dog ikke Henning Hyllested fra Enhedslisten, som havde indkaldt til samrådet.
- Det er en elendig, formalistisk tilgang. Hvis man på forhånd er klar over, at en virksomhed formentlig er på kant med loven, bør man som minimum kontakte den relevante myndighed og bede dem vurdere sagen, siger Henning Hyllested til Avisen.dk
Minister roser Uber-arbejdspladser
Udenrigsministeren bemærkede, at han aldrig selv havde kørt med Uber. Til gengæld pointerede han, at det var en god ting, at Uber - med hjælp fra ministeriet - har valgt at etablere en afdeling i Aarhus, som udvikler Ubers app til telefoner. Derfor bør man også skelne mellem udviklingsafdelingen i Aarhus og selve kørselstjenesten i København, mente han.
- Det er fremragende, at en organisation som Uber, der arbejder over hele verden, har blik for at etablere ét ud af kun tre udviklingscentre i verden i Danmark i Aarhus, lød det fra ministeren under samrådet.
Ordførere: To sider af samme sag
Henning Hyllested (EL) mener dog ikke, at man på den måde kan skelne mellem udviklingen af Ubers platform i Aarhus og det at udbyde den kontroversielle platform i København.
- Enhver ved, at udviklingsafdelingen er etableret for, at de kan foretage den kørsel, de foretager, som efter al sandsynlighed er ulovlig og i hvert fald er politianmeldt. Det er en dårlig undskyldning at adskille de to, mener Henning Hyllested.
Han gjorde samtidig opmærksom på, at ministeriet ikke kun havde hjulpet med at etablere udviklingsafdelingen i Aarhus, men også den afdeling i København, som administrerer selve den politianmeldte kørselstjeneste.
Heller ikke Socialdemokraternes Rasmus Prehn mener, at man kan betragte udviklingsafdelingen i Aarhus og selve Uber-tjenesten som to vidt forskellige ting.
- Han kunne ikke give eksempler på, hvad de udvikler, som ikke har med Ubers kørselstjeneste at gøre. Det er jo fordi, at det det laver i Århus er tæt forbundet med den kørselstjeneste, de udbyder i København, siger han til Avisen.dk
Avisen.dk har forgæves forsøgt at få en kommentar fra udenrigsminister Kristian Jensen (V)