Den kendte it-mand og iværksætter Martin Thorborg mener, at taxabranchen snorksover og har godt af konkurrencen fra Uber.
- Min oplevelse som kunde er, at serviceniveauet i taxierne er faldet. Bilerne er blevet dårlige, og priserne er steget meget. Så beder man da som branche om, at der kommer nogle – i det her tilfælde Uber – som siger, at ’det her må kunne gøres både bedre og billigere’, siger han i et interview med Ugebrevet A4 i dag.
Martin Thorborg, kendt som guru for iværksættere og medstifter af Danmarks første søgetjeneste, Jubii, føler ikke, han mister noget, hvis taxaerne bliver udkonkurreret.
- At sætte sig i en taxi i København er som regel noget med, at der bliver spillet noget musik, man ikke har bedt om at høre på. Chaufføren har lige taget sig en smøg, før man satte sig ind, og man skal selv bære sin kuffert ind. Og man skal finde sig i, at chaufføren sidder og snakker under turen med en eller anden god ven på et sprog, man ikke forstår.
Helt anderledes servicebetonet
Uber oplever Martin Thorborg som en helt anderledes servicebetonet tjeneste. Og han ser frem til, at han i meget nær fremtid, med teknologiens hjælp, kan vælge, hvilken Uber-chauffør han vil køre med, ligesom chaufføren vil kunne fravælge ham ud fra, hvordan han har opført sig over for andre chauffører.
- Det er altså meget sundt, at jeg hele tiden som kunde bliver opfordret til at være sød og rar, og chaufføren vinder på at behandle mig godt som kunde, for så er der mere business, siger han.
Kritikken er helt ude af proportioner, mener formanden for brancheorganisationen Dansk Taxi Råd, John Lindbom.
- Man skal huske på, at der i København bliver kørt 120.000 taxa-ture i døgnet, og med så mange chauffører vil der engang imellem være nogle, der træder ved siden af. Det giver os da et problem med uensartet service, men generelt vil jeg sige, at vi har et rimeligt højt serviceniveau. Det er i hvert fald det, vi arbejder for og uddanner ansatte til. Men det er de få undtagelser, man lægger mærke til, siger han til Avisen.dk.
Urimelig konkurrence på pris
Økonomisk mener John Lindbom, at enhver sammenligning mellem taxa og Uber er urimelig.
- Der stilles store krav til vores vognpark, som er underkastet verdens skrappeste miljøkrav og har en gennemsnitsalder på 26-27 måneder. Og vi har forsyningspligt 24 timer i døgnet. Selvfølgelig er det genialt at freelance fredag og lørdag nat og så lade være med at anmelde det nogle steder. Alle kan jo levere, hvis ikke de skal betale skat og moms og være underkastet diverse kontrolforanstaltninger. På den måde kunne vi godt køre 50 procent billigere, påpeger John Lindbom.
Iværksætter-guruen Martin Thorborg hylder også den fleksibilitet, der følger med, hvis man kører for Uber – at man selv kan bestemme, hvornår og hvor længe man vil arbejde.
- Der er en generel tendens til løse ansættelser. Uanset om du vil have mere tid til dine børn eller prøve kræfter med at være selvstændig, så ønsker flere og flere mennesker mere frihed og at være herre i eget hus. Her passer Uber jo enormt godt ind, siger han.
Uber udfordrer fagbevægelsen
At den danske fagbevægelse frygter for en platformsøkonomi som Ubers på grund af bekymring for de løn- og arbejdsvilkår, som de involverede arbejder under, og faren for dalende skatteindtægter til velfærdssamfundet, giver Martin Thorborg ikke meget for.
- Man skal ikke glemme, at fagbevægelsen mister medlemmer på denne her udvikling. At det er fagbevægelses levebrød, der står på spil. Fagforeningerne er jo store koncerner, som har ansatte og udgifter til store glas- og stålpalæer. Fagbevægelsen må se i øjnene, at der er mange mennesker, der ønsker at leve fleksibelt, siger han.
Jan Villadsen, formand for fagforbundet 3F’s transportgruppe, mener, at den fleksibilitet i taxabranchen, som Michael Thorborg efterlyser, allerede er til stede, og at meget af kritikken mod branchen skyldes uvidenhed.
- Ingen siger, at man skal være ansat 37 timer om ugen, og det er der i øvrigt ingen, der er. Og mange kører kun i weekenden, påpeger han over for Avisen.dk.
Afregulering af velfærdssamfundet
Forskellen mellem taxaer og Uber er af en hel anden art, og det er der ifølge Jan Villadsen al mulig grund til at hold fast i.
- For 10 år siden, når mine børn skulle i byen, formanede jeg dem om, at de ikke måtte tage en pirattaxa. Så kom jeg hellere og hentede dem. Nu siger folk som Martin Thorborg, at man skal tage en pirattaxa, for det er rigtig godt. Men jeg tror ikke, det er mere trygt end for 10 år siden.
- Vi har lavet videoovervågning til beskyttelse af både chauffører og passager i taxaer - i Uber er der ingenting. Vi har miljøcertificering – Uber har ingenting. Vi har forsikring af både passagerer og ansatte – Uber har ingenting. Vi har ordnede løn- og arbejdsforhold – Uber har ingenting, siger Jan Villadsen.
Han har også hæftet sig ved, at Martin Thorborg ønsker, at pensionister skal have lov til at deltidsarbejde som Uber-chauffører.
- Det bliver de i hvert fald nødt til at gøre, hvis han og ligesindede får held til at afregulere vores velfærdssamfund, siger Jan Villadsen.