Måske er du begyndt at cykle til og fra arbejde under coronakrisen for at undgå kollektiv trafik.
Eller måske skal du i gang til september, når Cyklistforbundets kampagne "Vi cykler til arbejde" for landets arbejdspladser løber af stablen.
Selv om det kan virke som et stort projekt, så behøver du ikke at investere i dyre racercykler og farvestrålende cykeltøj for at komme i gang. Det fortæller Lars Nybo, professor ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.
- Det er klart, at hvis man kører på en gammel skærveknuser af en cykel, som vejer 25 kilo, så kan 10 kilometer jo nærmest tage en time, siger han.
Smalle dæk er godt
Med en rimelig god cykel med 28-30 millimeter dæk og syv gear vil man til gengæld kunne holde en rimelig hastighed, siger han, men påpeger samtidig, at der ikke er grund til at investere i en decideret racercykel.
Ifølge personlig træner Michael Smith Larsen, som er tidligere professionel cykelrytter og indehaver af PeakPower, vil det være dumt at købe en ny og meget dyr cykel fra begyndelsen.
- Jo dyrere og nyere cykel, jo mindre skal man naturligvis arbejde for det, men en ældre cykel, der bliver smurt i led og kæde, får skiftet små sliddele og får ordentlige dæk på, kan være lige så god, siger han.
Husk også at få luft i dækkene. Det lyder banalt, men mange glemmer, hvor stor en forskel det gør, forklarer Michael Smith Larsen.
Skift tøj
For at undgå at troppe sveddryppende op på arbejde skal du undgå at cykle i den skjorte eller trøje, du skal have på resten af dagen.
- Man kan med fordel vælge noget tøj at cykle i, som er svedtransporterende og samtidig rimelig afslappet og afdæmpet. Så kan man have sit normale tøj liggende på arbejde eller have det på bagagebæreren, siger Lars Nybo.
Svedtransporterende tøj hjælper kroppen med at komme af med varmen, så den ikke overopheder. Undgå samtidig at cykle med en taske på ryggen.
Har du langt til arbejde, behøver du ikke kaste dig ud i at køre hele distancen fra dag ét.
Læg en plan for ruten
- Man kan ret hurtigt træne sig op til at komme i hæderlig form. I begyndelsen kan man lægge ud med at cykle på arbejde og så tage toget hjem eller omvendt. Når man er klar, kan man så begynde at cykle begge veje, siger Lars Nybo.
Læg desuden en plan for, hvad du gør, hvis du punkterer. Det kan være at lægge en rute langs en togstrækning eller vide, hvem du kan ringe til og bede om et lift.
- Og vær i god tid. Folk ender ofte med at tage bilen, fordi de er kommet fem minutter bagud. Så pak tingene på forhånd, og kør i god tid, råder Michael Smith Larsen.
Endelig er det vigtigt ikke at køre i det samme tunge gear hele vejen, for ellers bliver benene tunge.
/ritzau fokus/
Af Anna Secher, Ritzau Fokus