Man åbner sin e-mail, og hvad ligger der. Spammails i hobetal!
Danskerne er trætte af at få tilsendt nyhedsbreve, reklamer og andet spam, og de klager over det i stor stil.
Muligheden for at klage over spammails startede i 2009, og siden har klagelysten fået vokseværk, melder forbrugerombudsmanden nu.
I år runder man 10.000 klager.
- De mange konkurrencer på nettet er skyld i, at vi får flere og flere uønskede mails. Konkurrencerne lover måske, at du kan vinde en iPhone, men i virkeligheden har du meldt dig til en masse nyhedsbreve, uden at du er klar over det. Mange af de her konkurrencer er faktisk vildledende, og derfor har jeg politianmeldt flere af dem, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Søndagsavisen.
I 2009 var antallet af klager 'kun' på 4.224 og i 2010 fik forbrugerombudsmanden 9.330 klager om spam.
Den spam, danskerne modtager mest af, er de såkaldte Nigeria-breve, der lover dig en eller anden form for økonomisk gevinst. Formålet med dem alle er dog at franarre dig dine kontooplysninger.
Det nytter ikke at klage over den slags spam, men man kan godt få sin sag igennem, hvis klagen handler om uønskede tilbud fra diverse hjemmesider.
- Vi kigger på alle de klager, vi får ind, og hvis vi kan se, at der kan være tale om en større udsendelse, er vi nødt til at tage sagen op. 10 henvendelser fra borgere om samme type mail er ganske bestemt noget, der får os til at kigge på sagen, siger Henrik Øe.
Det kan godt være, du engang selv har skrevet dig op til et nyhedsbrev, du nu synes er irriterende, men du skal altid have muligheden for at opsige det igen på en nem måde.
- Der skal være et link, man kan benytte sig af til framelding af nyhedsbrevet, ellers er det en overtrædelse af loven, understreger forbrugerombudsmanden.
Kilde: Søndagsavisen