Det dræner statskassen, når danskere brækker et ben på skiferien og må sendes hjem med særtransport.
I 2004 brugte det offentlige 154 mio. kroner på skadesudgifter i forbindelse med den offentlige rejsesygeforsikring. Heraf var 46 mio. kroner alene til udgifter på hjemtransport, viser tal fra Amtsrådsforeningen.
Det er en af bevæggrundene for, at politikere fra flere partier er enige om at begrænse det gule sygesikringskorts dækning for at skaffe penge til politiforliget.
Det betyder blandt andet, at det kræver en privat forsikring fra 2008 at komme hjem med særtransport i tilfælde af en ulykke. Og det er helt rimeligt, mener Per Bræmer Rasmussen, administrerende direktør i Forsikring & Pension, forsikringselskabernes brancheorganisation.
»Det er fint at prioritere de offentlige midler anderledes. Det er oplagt at lade folk selv betale, for hvis man har råd til en skiferie, har man også råd til at købe en forsikring. Så kan man bruge pengene på at tage sig af de ældre i stedet,« siger han.
Endnu har Per Bræmer Rasmussen ikke tal på, hvor mange nye forsikringer, der vil blive tegnet.
»Det er et nyt forretningsområde for os, men det er et område, der passer fint ind i, hvad vi er vant til.«