Vi er vilde med rabatter, så mens den traditionelle detailhandel bløder, har outlets, lagersalg og tilbudssider på nettet kronede dage.
Det skriver Politiken lørdag på baggrund af en Megafonundersøgelse for TV2 og Politiken.
Her erklærer 54 procent af de 1090 adspurgte sig enten helt eller delvist enig i, at de i dag er mere skeptisk over at betale fuld pris for varer og tjenester, end de var for to år siden.
Samtidig fortæller 37 procent, at de køber flere varer og tjenester med rabat i dag end for to år siden.
- Alle alternative salgskanaler, der tilbyder en eller anden form for prisgevinst, er vokset i løbet af de seneste år, fortæller Louise Byg Kongsholm, konsulent i Pej gruppen, der lever af at rådgive virksomheder om forbrugere og forbrugeradfærd'.
Billedet af den drastisk øgede interesse for at købe varer til lavere priser end originalprisen nikker man genkendende til hos såvel fysiske som internetbaserede virksomheder.
- Der kommer helt klart flere events, flere lagersalg og flere udsalg på nettet. I løbet af de sidste tre-fire år vil jeg tro, der er kommet fire gange så mange aktiviteter, siger Jacob Henriksen.
Han driver udsalgsguide.dk, som har til formål at give overblik over forskellige udsalgsevents.
Hos Downtown.dk, der er et af de absolut største dealsites, beskriver direktør Erik Balch Sørensen interessen som "helt og aldeles overvældende".
Hos Ringsted Outlet, der er landets største af sin art melder man om tydeligt stigende rabatefterspørgsel og omsætningsfremgang på over 25 procent det seneste år.
/ritzau/