Når man lige har mistet et nærtstående familiemedlem, er man allermest sårbar. Og det er der kriminelle, der udnytter.
En kortlægning, som DR har foretaget, viser, at mindst 25 enker over hele landet inden for kort tid har været udsat for kynisk svindel.
Kortlægningen er blandt andet sket på baggrund af en rundspørge til 300 medlemmer i brancheforeningen Danske Bedemænd,
Mønsteret er næsten det samme i alle sagerne: Enker ringes op få dage efter et dødsfald af svindlere, der udgiver sig for at være bedemænd eller ansatte i skifteretten, og bliver bedt om at oplyse personlige oplysninger om eksempelvis NemID og adgangskoder.
Andre enker narres til at indbetale penge på et kontonummer i den tro, at de kan afslutte regningen fra bedemanden og dermed få opgjort boet hurtigere.
Problemet er så stort, at brancheforeningen Danske Bedemænd netop har sendt et advarselsbrev til samtlige 300 medlemsvirksomheder.
- I brevet instruerer vi bedemændene om, at de altid skal orientere om skifterettens procedurer, når de taler med de pårørende, ligesom det er vigtigt at pointere, at bedemændene aldrig ville ringe for at oplyse nyt kontonummer for betaling af faktura, siger Ole Roed Jakobsen, direktør i Danske Bedemænd, til DR.
Han bekræfter, at antallet af sager lige nu stiger.
- De seneste to-tre uger har vi fået henvendelser fra alt lige fra Sønderborg og Als til Thy, Københavns-området, Viborg og Randers. Det er svinsk og hensynsløst at udnytte mennesker i sorg på den måde, siger Ole Roed Jakobsen.
Modbydeligt og kynisk
En af dem, der er blevet snydt, er 74-årige Grete fra Østjylland. I slutningen af maj i år – kort tid efter at hun havde sagt farvel til sin mand - blev hun ringet op af en person, der udgav sig for at være bedemand.
Personen - en veltalende mand - vidste, at Grete samme dag havde fået en regning for begravelsen i E-boks, men manden sagde, at beløbet var forkert, fordi han havde glemt at fratrække en rabat.
Manden foreslog Grete at betale den lavere regning med det samme og opgav et nyt kontonummer direkte til bogholderiet’. Grete overførte over 30.000 kr., men det hele var svindel.
- Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige til det. Det er modbydeligt og kynisk. Han må jo være fuldstændig følelseskold. Ellers synes jeg ikke, at man kan gøre sådan noget, siger Grete, der ikke ønsker at stå frem med efternavn.
Politiets nye landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK) fortæller, at svindel mod enker lige nu er et landsdækkende fænomen.
- Jeg kan bekræfte, at vi har modtaget en række anmeldelser inden for den seneste periode, hvor kriminelle udgiver sig for at være fra bedemandsforretninger. Men da det er en verserende efterforskning, kan jeg ikke kommentere på de efterforskningsmæssige skridt. Vi ønsker ikke at give gerningsmændene den konkrete viden, siger fungerende vicepolitiinspektør i LCIK, Roland Klein, til DR.
LCIK vil dog gerne oplyse, at der er flere gerningsmænd på spil, og at der tidligere er faldet dom i tilsvarende sager.
- Vi har at gøre med kriminelle, der udnytter ældre eller svagelige, og som efter min mening har en alvorlig karakterbrist. Som samfund kan vi ikke acceptere en sådan kriminalitet, siger Roland Klein.