Af Morten Lund Tiirikainen (mlt@flyvebranchen.dk), journalist i Flyvebranchens Personaleunion
For en måned siden kunne Luftfart.nu i en række artikler afsløre, hvordan de ansatte hos luftfartsselskabet Hi Fly hverken fik løn under sygdom, risikerede at blive fyret med dags varsel og blot fik 3.800 kroner i månedsløn.
Hi Fly bruges blandt andet som underleverandør af Air Greenland, hvor selskabet senest har fløjet på ruten København-Kangerlussuaq gennem mere end en måned i vinteren 2018.
Læs mere: Dumpingløn på Air Greenlands vikar-fly
I forbindelse med afsløringerne fortalte Air Greenland, at man ikke stiller krav om ansættelsesvilkårene for de ansatte hos en underleverandør.
Vil nu stille krav til leverandører
Nu godt en måned efter afsløringerne, fortæller Air Greenlands administrerende direktør, Jacob Nitter Sørensen, imidlertid til KNR, at man har gjort det klart over for Hi Fly, hvordan selskabet bør behandle sine ansatte:
- Fremadrettet når vi skriver kontrakt med Hi Fly, så forpligter de sig til, at de mennesker, de har ansat, og de mennesker, der flyver for os, de er ansat på nogle arbejdsvilkår, der dels overholder lovgivningen, men at de også er ansat på nogle vilkår, som svarer til de lønniveauer og branchestandarder, der er på de baser, hvor de er ansat, siger Jacob Nitter Sørensen til KNR.
Hi Fly har en såkaldt base (der hvor piloter og stewardesser arbejder ud fra) i Portugal. Med udmeldingen fra Air Greenland skal Hi Fly som minimum give stewardesser mindstelønnen i Portugal. Den er 676,7 euro pr. måned - ca. 5.000 danske kroner.
Ifølge KNR kræver Air Greenland i den nye aftale, at de ansatte har permanente kontrakter, hvor de ikke selv skal betale pension, sygepenge og forsikringer som en selvstændig konsulent.
Hi Fly skal flyve for Air Greenland igen til sommer.
Læs hele KNR’s interview med Jacob Nitter Sørensen.