Offentligt ejet flyselskab understøtter løndumping

En månedsløn på 3.800 kroner og ingen løn under sygdom. Det er vilkårene for stewardesser i et flyselskab, som det offentligt ejede Air Greenland har brugt. "Fuldstændigt uacceptabelt" lyder det fra politiker.
Personalet ombord på nogle fly mellem Danmark og Grønland har ifølge nyhedsbrevet Luftfart.nu arbejdet under vilkår, som er usædvanlig ringe.
Personalet ombord på nogle fly mellem Danmark og Grønland har ifølge nyhedsbrevet Luftfart.nu arbejdet under vilkår, som er usædvanlig ringe. Foto: Luftfart.nu.

Stewardesser må arbejde for en løn på omkring 3.800 kroner om måneden. De får ingen løn, hvis de bliver syge, og de risikerer at at blive fyret med én dags varsel. 

Det er vilkår, som det privatejede, portugisiske flyselskab Hi Fly tilbyder sit kabinepersonale. Og det foregår på vores breddegrader, for Hi Fly er blevet hyret ind af af flyselskabet Air Greenland, som ejes af den danske stat, det grønlandske hjemmestyre og SAS. 

Det fremgår af en artikel i nyhedsbrevet Luftfart.nu, som udgives af fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU).

Hi Fly sælger ikke selv flybilletter. Derimod udlejer selskabet fly med mandskab. Senest har Air Greenland lejet fly og mandskab ind fra Hi Fly til at flyve på ruten mellem Danmark og Grønland i perioden 25. januar til 2. marts 2018.

Ifølge Luftfart.nu får kabineansatte hos Hi Fly en månedsløn på kun omkring 3.800 kroner. Det er ifølge en artikel betydeligt mindre end hos Ryanair, hvor der ifølge Luftfart.nu gives månedslønninger på 9.500 kroner. I Air Greenland ligger startlønnen på 20.500 kroner om måneden.

Vilkårene hos Hi Fly vækker vrede blandt politikere på Grønland, der ejer 37,5 procent af Air Greenland.

- Det er fuldstændig uacceptabelt, at en offentlig ejet virksomhed agerer på den måde. Det kan vi slet ikke være med til, at de overhovedet ikke stiller krav til ordentlige arbejdsvilkår og dermed gør forskel på medarbejdere, siger Justus Hansen, næstformand i oppositionspartiet Demokraatit til Luftfart.nu.

I Air Greenland bruger man ikke arbejdsvilkår som et kriterium, når man lejer fly og mandskab ind.

- Ved indleje har Air Greenland ingen krav til de ting (operatørens ansættelsesvilkår red.). Det er et forhold mellem den ansatte og operatøren. Det er ikke en del af de kriterier, vi vælger ud fra. Vi vælger ud fra de kriterier, der er i lovgivningen, men derudover er der ikke yderligere krav, siger Katrine Hjelholt Nathanielsen, kommunikationschef i Air Greenland til Luftfart.nu.

Ekspert: Usikker kontrakt

Luftfart.nu har fået en af de kontrakter, som kabinepersonale hos Hi Fly arbejder under. Trine Pernille Larsen, lektor ved forskningscentret FAOS på Københavns Universitet har også set kontrakten. Hun fremhæver, at selvom Danmark ikke har en lovbestemt mindsteløn, så afviger lønniveauet i Hi Fly-kontakten fra, hvad de typisk gør sig gældende inden for servicebranchen i Danmark.

- Sammenlignet med danske forhold ligger lønnen et pænt stykke under. Generelt er det en meget usikker ansættelseskontrakt, da de ansatte ikke er garanteret et minimums antal arbejdstimer, siger hun til Luftfart.nu og tilføjer:

- Hvis man sammenligner med danske vilkår, så har medarbejderen med den type kontrakt ikke adgang til mange af de goder, som typisk er reguleret gennem en overenskomst.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.