Kort tid inden årets travleste rejsedage indrømmer DSB, at internetadgangen i togene ofte ikke fungerer.
Hos de pressede statsbaner lyder meldingen, at man arbejder på det såkaldte wifi-hotspot, så de rejsende kan surfe på internettet, mens de krydser landet.
Det skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren.
- Vi har nogle performanceproblemer, hvor der ikke er kapacitet nok til alle i toget, men vi er i gang med at få testet nogle nye modems, der gerne skulle forbedre det, siger Niklas Marschall, salg- og marketingsdirektør i DSB, til Ingeniøren.
- Hvis de test forløber, som vi forventer, går vi gang med installation i starten af næste år.
Internetproblemet skulle have været løst i år, men DSB's internetudbyder, TDC, har haft problemer med at få leveret den hardware, som skal bruges til at opgradere kapaciteten, fortæller Niklas Marschall.
Ud over vanskeligheder med Wifi-opkoblingen, oplever DSB's passagerer til tider også problemer med at få et mobilsignal i toget - ikke bare til data, men også til tale.
Det arbejder DSB dog også på at forbedre. Det sker som led i en langsigtet plan om online-dækning, der også skal forbedre mobilsignalet i togsættene.
- Der er simpelthen strækninger, hvor du ikke kan komme på, siger Niklas Marschall og understreger, at løsningen kræver et samarbejde mellem netværksoperatørerne og DSB.
- Vi ønsker, at alle vores kunder kan bruge tiden i toget optimalt, og vi er meget bevidste om, at det betyder rigtig meget at kunne komme online.
/ritzau/