For knap et år siden kunne metroxpress fortælle, at massive 92 procent af danskerne er trætte af, at der fra tid til anden mangler prisskilte på varerne i discountbutikkerne.
Dengang besøgte avisen Netto, Lidl og Fakta, hvor det var såre umuligt at se, hvad især kampagnevarerne, de såkaldte spotvarer og basarvarer, kostede. Hos butikkernes organisation, Dansk Erhverv, sagde den forbrugerpolitiske chef, Lone Rasmussen, at butikkerne burde gøre det bedre.
Så forleden foretog metroxpress en stikprøve i en Netto, en Lidl og en Fakta for at se, om mange priser stadig er hemmelige i strid med reglerne.
Hver sted brugte vi præcis 25 minutter.
Kun i Fakta var det blevet bedre. Her var 'kun' 21 forskellige varer uden priskiltning.
I Lidl var 40 forskellige produkter uden priser, mens det stod sløjt til i Netto på Gasværksvej i København, hvor der manglede priser ved 110 varer - især basarvarer, men også ting i det faste sortiment.
- Det er noget sjusk, som også skyldes, at personalet i discounthandlen ikke har tid til at skilte, siger Marcus Schmidt, der er forbrugsforsker og ekspert i detailhandel.
- Det er ikke godt nok. Det skal vi rette op på, lover Rikke Brandes, kommunikationsansvarlig i Lidl.
Mads Hvitved Grand, pressechef i Netto og Dansk Supermarked, bruger også udtrykket 'det er ikke godt nok'.
-bKunderne skal kunne se, hvad varerne koster. Vi kan sagtens være vores lave priser bekendt, siger han.
Han fortæller, at metroxpress' stikprøve blev lavet på et tidspunkt, hvor der var oprydning og flytning af varer i gang, hvilket kan være en del af forklaringen på det elendige udkomme.