Har du også stået og banket på chefens dør, fordi der var en kollega, du havde fået nok af?
Hvis du har, er du ikke alene.
Analyse-firmaet YouGov har for Søndagsavisen lavet en undersøgelse, som viser, at hver fjerde ansatte sladrer om kolleger.
Oftest sladres der, fordi kollegaen ikke udfører sine opgaver, og at man føler, at det går ud over en selv, eller at det strider imod ens retfærdighedssans, skriver avisen.
Falliterklæring
Men det er en falliterklæring for det kollegiale sammenhold, at vi i dag inddrager chefen. Det mener Einar Baldvin Baldursson, lektor i arbejds- og organisationspsykologi på Aalborg Universitet.
Han siger blandt andet til Søndagavisen, at tillid giver opbakning blandt kolleger, og at det fremmer motivationen, men den kultur, vi oplever nu, går i den modsatte retning.
- Når vi ikke kan vide os sikre på vores kollegaer, svækker det produktiviteten, fordi tvivlen går ud over vores evne til at præstere over det normale, siger han.
Ok med for mange pauser
YouGov spurgte 1009 personer, og lidt over halvdelen sladrede til chefen, hvis det, kollegaen gjorde, gik ud over dem selv.
Knap halvdelen sladrede, hvis det stred mod retfærdighedssansen.
Til gengæld var det godt under 10 procent, som sladrede, hvis en kollega tit kom for sent eller holdt for mange pauser.
Nyt fænomen
At vi klager over kollegaen, fordi vedkommende ikke udfører sit arbejde, er ifølge Einar Baldvin Baldursson ret nyt.
- På de fleste arbejdspladser ville det tidligere have lagt vejen til, at man for at sikre sammenholdet mobbede den kollega, der sladrede, ud. Der var nogle meget klare uskrevne regler om, at man ikke sladrede til chefen, hvilket lederne også overholdt, siger han til Søndagsavisen.