Når danskerne handler, foregår det i stigende grad via nettet. Det oplyser Danmarks Statistik i en pressemeddelelse.
70 procent af alle danskere mellem 16 og 89 år har handlet på nettet i løbet af de seneste tre måneder. I 2011 var andelen 53 procent. Det er især blandt de ældre over 64 år, at internethandel er blevet mere udbredt.
I 2019 gjaldt det for 52 procent. af de 65-74-årige og for 28 procent af de 75-89-årige. I 2011 var andelene i disse aldersgrupper 25 og 8 procent.
Det viser publikationen It-anvendelse i befolkningen 2019, som udkommer i dag.
Publikationen viser også, at e-handel er særligt udbredt i Danmark. Sammen med Storbritannien fører Danmark an, når man måler andelen, der har handlet på nettet. Blandt de 16-74-årige havde 74 procentaf danskerne handlet på nettet i løbet af de seneste tre måneder, mens det gjaldt for 70 procent af svenskerne, 67 procent af nordmændene og 53 procent af EU-borgerne generelt.
- Andelen, der handler på nettet, har været stigende i flere år både i Danmark og i resten af EU. Men langt fra alle i EU har taget internethandel til sig. Hver tredje EU-borger har aldrig handlet online, mens det gælder for færre end hver 10. dansker, siger chefkonsulent i Danmarks Statistik, Agnes Tassy.
Dagligvarer og medicin mere populært på nettet
De mest udbredte køb på nettet er billetter til biograf, koncert og lignende. Men særligt tøj mv., medicin samt mad og husholdningsvarer er blevet mere populært at købe på nettet, viser It-anvendelse i befolkningen 2019. I 2011 havde 7 procent af dem, der havde e-handlet, købt medicin, mens 12. procent havde købt mad og husholdningsvarer. I 2019 var andelene henholdsvis 25 procent og 26 procent. For tøj mv. var andelen steget fra 50 procent i 2011 til 67 procent i 2019.
Publikationen It-anvendelse i befolkningen udkommer årligt. I år indeholder publikationen for første gang et afsnit om 'smart home'-produkter, som er særligt udbredte i Danmark i forhold til de andre EU-lande.