De to 44-årige skuespillere Louise Mieritz og Ditte Hansen smed tidligere på året kludene, da de skulle gøre reklame for deres satireserie "Ditte og Louise" på DR.
Den nøgne krop har ofte en komisk effekt i serien, men de to 44-årige kvinder sætter også deres kroppe på spil som en reaktion på tidens idealer.
Det fortæller de i seneste udgave af magasiner Sceneliv.
- Vi oplever det, man kalder ‘the male gaze’: At man kun ser unge, hvide kroppe. Branchen fungerer jo som firmaer, og de søger derhen, hvor de tror, pengene er, siger Louise Mieritz til Sceneliv.
Ditte Hansen supplerer.
- Gennem mit liv er der sket en ændring fra, at alle badede nøgne på stranden til det plastikopererede. Vi er blevet mere forfængelige, og Kate Winslet må lave en gruppe, som siger ‘vi bruger ikke botox,’ fordi botox er normalen. Vi er nærmest tilbage til korsettet.
Det er den udvikling, de to skuespillere gerne vil gå imod. Men de indrømmer, at det er grænseoverskridende at være forkæmpere.
- Kroppen har en enorm effekt. Og det er vildt sårbart. Jeg kan sagtens forstå, at man som ung skuespiller gerne vil bevare en form for illusion. Det er da også skideirriterende, at det er min og Louises krop, der skal bruges i den sag. Det kunne vi da godt have undværet, siger Ditte Hansen.
Ikke lyst til at være privat på scenen
En anden skuespiller, der har prøvet at smide kludene på scenen er Henrik Prip, der blandt andet er kendt fra "Lærkevej". Det er sårbart fortæller ham, men for ham er det vigtigste, at nøgenheden giver mening. Gør den det, har han ingen betænkeligheder ved at stille op uden tøj på.
- Den store udfordring er, at det er en dobbelt nøgenhed. Det er både karakteren og skuespilleren, der smider tøjet. I det øjeblik bliver man uundgåeligt privat. Derfor bliver det meget sårbart også på et dybere plan. Skuespillere gør en masse arbejde ikke bare analytisk og følelsesmæssigt, men også udseendemæssigt for at spille karakteren. Men den private, nøgne krop har vi jo fuldkomment tilfælles med karakteren. Og er der noget, vi ikke har lyst til på scenen, så er det at være private. Nede i salen kan publikum ikke undgå at tænke: ‘Av, nu smider han tøjet, ham skuespilleren.’ Det er i et kort moment forstyrrende for illusionen, siger Henrik Prip til Sceneliv.