Støjberg skal stå skoleret: Luk kattelemmen for chauffører fra Uzbekistan og Kasakhstan

Karsten Hønge vil kalde udlændingeminister Inger Støjberg i samråd og spørge, hvad hun vil gøre for at stoppe danske vognmænd i at hyre chauffører fra Uzbekistan og Kasakhstan.
SF kræver en forklaring fra Inger Støjberg (V) om jagt på arbejdskraft i Uzbekistan og Kasakhstan.
SF kræver en forklaring fra Inger Støjberg (V) om jagt på arbejdskraft i Uzbekistan og Kasakhstan. Foto: Ida Maria Odgaard.

Hvad vil Inger Støjberg (V) gøre ved, at et større dansk transportfirma fører statsborgere fra Kazakhstan, Uzbekistan og Ukraine til EU gennem en kattelem i Polen for at udføre chaufførarbejde til langt under europæiske løn- og arbejdsvilkår?

Det vil SF's Karsten Hønge gerne have svar på. Efter Avisen.dk's afsløring af, at den danske transportgigant Kurt Beier Transport søger efter chauffører i Kazakhstan og Uzbekistan, kalder han nu udlængingeministeren i samråd.

- Når man henter chauffører så langt væk, så får man ikke bare arbejdskraften billigere. Man kan også hundse mere rundt med dem. Man får en mere medgørlig, underdanig og lydig arbejdskraft, som samtidig er underbetalt. Det presser hele branchen med sådan et under-arbejdsmarked, som arbejdsgiverne kan opdyrke på den her måde.

Karsten Hønge har tidligere hevet transportminister Ole Birk Olesen (LA) i samråd om danske vognmænd, som hyrer fillippinske chauffører. Men transportministeren henviste til, at det hører under udlændingeministerens område. Derfor prøver Karsten Hønge denne gang at spørge Venstre-ministeren, hvilke initiativer hun vil sætte i værk for at stoppe udviklingen.

- Vi skal have sømmet den her kattelem til, slår han fast.

I arbejdsgiverens hule hånd

Karsten Hønge var tidligere på året med en dansk lastbilchauffør på tur ned igennem Europa. Han kalder det, han så på de europæiske motorveje i disse år, for klassisk klassekamp.

- Der lever en underklasse i en parallelverden på rastepladserne ned igennem Europa. Der er folk, der bor på rastepladserne i ugevis eller måneder ad gangen. Hvad betyder det for helbredet for de mennesker, og hvad betyder det for trafiksikkerheden, at de lever så forhutlet som de gør? Det er jeg ikke helt tryg ved, siger han.

De polske chauffører er begyndt at få lidt mere i løn, og nu begynder de rumænske chauffører også at kræve mere i løn, fortæller han.

- Chauffører presser deres løn- og arbejdsforhold op ad, og så hiver arbejdsgiverne endnu billigere arbejdskraft ind for at banke de oprindelige chauffører på plads. Det træk har vi jo set i 150 år på arbejdsmarkedet, siger Karsten Hønge.

Jo længere væk fra chaufførerne kommer, jo sværere er det for dem at sige fra over for deres arbejdsgivere, mener Karsten Hønge.

- Chauffører fra Uzbekistan og Kasakhstan er jo fuldstændig i arbejdsgiverens hule hånd, siger han.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.