Lastbilchauffører, der kører på de danske veje, er travlt optaget, når de sidder bag rattet. Men det er ikke altid kun, at fokus er på at holde køretøjet på den rigtige side af rabatstriberne.
Faktisk har 14,7 procent af de lastbilchauffører, der kører i dagtimerne på hverdage, ikke deres fulde opmærksomhed på trafikken.
Det viser en ny undersøgelse fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, skriver tv2.dk.
4,7 procent af chaufførerne lader sig distrahere, når der skal indtages mad, drikke eller ryges smøger under kørsel. Derudover kokser det for 3,8 procent af chaufførerne, når der tales i håndholdt mobiltelefon.
Det kan være ekstra farligt, hvis et stort køretøj som en lastbil er indblandet i en ulykke, og derfor har lastbilchauffører et stort ansvar for at undgå farlige situationer på vejene, mener Rådet for Sikker Trafik.
I 3F’s transportgruppe er man overrasket over tallene. Arbejdspresset er skyld i, at chaufførerne koncentrerer sig om andre ting, mener de.
- En af årsagerne til problemet er, at arbejdspresset er for stort. Chaufførerne skal nå så meget, at de tilsyneladende ikke har mulighed for at holde deres pauser, siger Kim René Busch, forhandlingssekretær i 3F, til TV 2.
Selvom flere lastbilchauffører end privatbilister koncentrerer sig om andre ting, når de kører bil, så er antallet af ulykker, hvor lastbiler er involveret, faktisk faldet markant siden 2007.
Ifølge Vejdirektoratets Ulykkesstatistik blev der i 2007 registreret 329 ulykker, mens antallet i 2016 var nede på 143.