Dansk vognmand søger efter chauffører i Uzbekistan og Kasakhstan

Chaufførerne fra centralasien kan se frem til en løn på 1.000 euro om måneden, fremgår det af jobopslagene.
Socialdemokraten Ole Christensen kalder det vanvittigt, at dansk vognmand søger efter chauffører i  Uzbekistan og Kasakhstan.
Socialdemokraten Ole Christensen kalder det vanvittigt, at dansk vognmand søger efter chauffører i Uzbekistan og Kasakhstan.

Den danske transportgigant Kurt Beier Transport har fundet en kattelem, som han bruger til at hente lastbilchauffører ind i EU fra lande så langt væk fra som Uzbekistan og Kasakhstan.

Chaufførerne skal primært køre i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland, fremgår det af jobopslagene, som Kurt Beier Transports polske datterselskab har slået op på jobsøgningsportaler i Uzbekistan og Kasakhstan.

Lønnen ligger omkring 1.000 euro om måneden, hvilket svarer til 7.500 kroner. Det er cirka to tredjedele af, hvad Kurt Beier Transport betaler sine rumænske chauffører.

De nye chauffører fra Uzbekistan og Kasakhstan er det seneste eksempel på, hvor langt Kurt Beier Transport vil gå for at slippe billigt i løn. Avisen.dk har tidligere afsløret, at Kurt Beier Transport er blevet dømt for underbetaling ved domstole i Rumænien, og at virksomheden trækker chaufførerne i løn, hvis de ikke tager deres telefon, og hvis virksomheden synes, de har brugt for meget diesel.

Avisen.dk har forsøgt at få en kommentar fra Kurt Beier Transports direktør, Karsten Beier, men han smækkede røret på, før vi fik stillet spørgsmålet.

Kan ikke finde chauffører i Polen

Kurt Beier Transports polske datterselskab sørger for, at chaufførerne fra Uzbekistan og Kasakhstan får visum i Polen. Og når de først er ansat i Polen, har de adgang til at køre i hele Europa.

Virksomheden søger også chauffører i Ukraine, men chauffører herfra behøver ikke visum i Polen på grund af en særlig aftale med EU

Det er det samme trick, som andre danske vognmænd har brugt til at hente filippinske chauffører til Danmark. Virksomheden skal bare overbevise de polske myndigheder om, at de ikke kan finde chauffører i Polen, så må de gerne hente chauffører ind fra lande uden for EU. Læs her hvordan fidusen virker.

Konkurrencen inden for den internationale trailertransport i Europa er blevet så hård, at det er den vognmand, som kan finde de billigste chauffører, der overlever, forklarer den svenske transportforsker Henrik Sternberg fra universitetet i Lund.

- Det er en ond spiral. Hvis transportvirksomhederne vil holde fast i deres andel af markedet, bliver de nødt til at hente chaufførerne længere og længere væk, siger han.

Find chauffører i EU

Det socialdemokratiske medlem af Europa Parlamentet Ole Christensen har tidligere stillet spørgsmål til både EU Kommissionen og sine socialdemokratiske kolleger i Polen og Letland, som giver visum til de filippinske chauffører. Begge steder lyder svaret, at det ikke er til at finde chauffører i Polen og Letland.

Men så skulle transportvirksomhederne hellere lede efter chauffører i andre lande i Europa i stedet for at hente dem ind fra Filippinerne, Uzbekistan og Kasakhstan, mener han.

- Det er jo totalt vanvittigt. Selvom vi har fremgang i beskæftigelsen, er der stadig alt for mange millioner europæere, som er arbejdsløse. Vi er stadig oppe i nærheden af 20 millioner mennesker. Så selvfølgelig kan man finde chauffører i Europa, hvis bare man giver dem nogle ordentlige forhold, siger han.

Det burde ikke være nok, at vognmanden har forsøgt at finde chauffører i eksempelvis Polen, mener Ole Christensen. Det burde være sådan, at vognmanden først skal forsøge at finde chauffører i hele EU. Hvis det så ikke lykkes, kan man hente chauffører ind fra lande uden for EU, mener han.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.