Marius boede i sin lastbil: Der skal slås hårdere ned på snyd

Den rumænske lastbilschauffør Marius Stanca er glad for den nye EU-dom, der slår fast, at chauffører ikke må afholde deres ugentlige hvil i lastbilen. Han frygter dog, at vognmændsvirksomhederne vil forsøge at finde huller i systemet, hvis ikke de bliver straffet.
Marius Stanca fra Rumænien har selv boet i sin lastbil. Han er glad for, at det nu bliver slået fast, at chaufførerne ikke må det.
Marius Stanca fra Rumænien har selv boet i sin lastbil. Han er glad for, at det nu bliver slået fast, at chaufførerne ikke må det. Foto: Lærke Øland Frederiksen

En ny EU-dom slår fast, at chauffører ikke må bruge deres ugentlige hvil på 45 timer i deres lastbil. En dom der vækker glæde hos den rumænske lastbilschauffør Marius Stanca.

Avisen.dk har tidligere beskrevet, hvordan Marius Stanca gennem et datterselskab var ansat hos vognmand Henrik Jensen fra firmaet Contrans. Han sammenlignede det at bo i sin lastbil med at leve i et bur.

Men for at dommen skal have den ønskede virkning, kræver det ifølge Marius Stanca, at myndighederne vil slå endnu hårdere ned på vogmændene.

- Det er en god beslutning fra EU, fordi den vil tvinge vognmændene til at leje et hus eller værelse til deres chauffører. Men indtil vi ser noget handling og noget fakta er ingenting sikkert. Jeg er ret sikker på, at nogle transportvirksomheder stadig vil forsøge at snyde systemet, siger Marius Stanca til Avisen.dk.

- Indtil politiet eller en dansk autoritet gør noget for at løse problemet og give dem nogle bøder, vil virksomhederne ikke gøre noget anderledes, siger han.

Vognmandsvirksomheden Dansk Transport Group med direktør Kim Phillip, har også gjort brug af rumænske chauffører. De kørte tre måneder af gangen i Danmark, Norge og Sverige, mens de i hele perioden levede og sov i deres lastbil.

'Rumænien er korrupt'

Han mener at vognmandsvirksomhederne lader deres chauffører overnatte i lastbilerne, fordi de ikke gider betale for ordentlig indlogering.

- De har brug for pengene. Hvis de lejer et hus, værelse, hotel eller Bed and Breakfast til en chauffør i weekenden bliver det hurtigt 700 kroner for en weekend. De tror, det er for dyrt for dem, men virksomhederne tjener masser af penge, siger Marius Stanca.

Det er i stor stil udenlandske chauffører, de danske direktører lader leve i deres biler. Det er der en helt særlig grund til, mener Marius Stanca.

- En dansk chauffør eller et dansk firma er næsten dobbelt så dyrt i forhold til udenlandske chauffør, siger Marius Stanca.

Men hvis udenlandske chauffører godt ved det, hvorfor beder de så ikke om noget mere i løn?

I Rumænien er der ikke nogen sammenslutning for chauffører. I Danmark er der 3F, der hjælper chaufførerne. Alt i Rumænien er korrupt, og mange virksomheder betaler ikke chauffører ret meget. Derfor er det stadig bedre i Danmark end Rumænien. 

Marius Stanca er langt fra den eneste chauffør, der er blevet dårligt behandlet af en dansk arbejdsgiver. Hans rumænske landsmand Traian Malat fik på trods af en nyreinfektion ingen løn under sygdom af Kurt Beier Transport.

Brug for at komme hjem

Det er ikke godt at bo, sove og lave mad i lastbilen, mens man lever et isoleret liv på motorveje og rastepladser, fortæller Marius Stanca.

- Man har brug for at komme hjem i bad, vaske tøj og sove i sin egen seng. Da jeg lige var kommet til Danmark, brugte jeg flere måneder i træk i bilen. Du har brug for at komme hjem, slappe af og lave andre ting, siger han.

Det går også udover trafiksikkerheden at sove i sin lastbil, mener Marius Stanca. For lidt og for dårlig søvn koblet med trang plads i førerhuset er ikke en god cocktail.

I dag har han et hus og et godt arbejde, hvor han tit har weekenderne hjemme. Han arbejder med at køre rundt med containere for virksomheden Ancotrans, som han selv beskriver som 'et godt job'.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.