Om 10 år kan det være noget nær slut med at støve pladebutikkerne igennem for musikalske godbidder. Butikkernes eneste mulighed for at lokke danskerne væk fra internettets lovlige download-tjenester er god betjening og massive prisnedsættelser, erkender folk i branchen.
»Vi har ikke mange andre modtræk end at smile lidt mere og sælge nogle flere dvd er i stedet. Ellers skal jeg til at være pølsemand om 10 års tid,« halvt spøger, halvt forudsiger GUF-direktør Bjørn Jacobsen, der ejer seks pladebutikker i Storkøbenhavn.
Han kan ligesom resten af pladebranchen mærke, hvordan musikkøberne i højere grad orienterer sig imod internettet. I en måling foretaget af analyseinstituttet Userneeds for Nyhedsavisen forklarer 25 procent af de adspurgte således, at de køber musik ind via betalingstjenester som iTunes, Payload og TDC Musik.
Og mere end halvdelen af de erklærede online-kunder, nemlig 59 procent, oplyser, at deres download-forbrug sker på bekostning af god gammeldags cd-shopping.
Dermed har pladebutikkerne og andre forhandlere af cd-formatet mistet en syvendedel af deres kundegrundlag på et par år.
Comeback til dyder
Fortsætter tendensen, får butikskæder som Fona, Stereo Studio, TP Musikmarked, GUF og Merlin svært ved at overleve, vurderer direktør Jesper Bay fra de store pladeselskabers brancheforening, IFPI.
»Butikkerne skal til at finde deres rolle i det fremtidige marked, hvis de altså skal have håb om at have en fremtid. De ændrede vilkår stiller krav om fornyelse,« siger Jesper Bay.
Han fortæller, at IFPI for tiden gør sig tanker om, hvordan pladebutikkerne kan holde sig attraktive i de troløse musikkøberes øjne og ører. Det drejer sig i høj grad om at sælge knowhow, mener han:
»Vi skal søge tilbage til nogle glemte dyder. Tilbyde en personlig vejledning og en god betjening. Vi skal sige: Hvis du kan lide Justin Timberlake, så er der måske også tre andre kunstnere, du bør give en chance ,« mener Jesper Bay.
Farvel til singler
Pladebutikkerne registrerer især de ændrede indkøbsvaner på salget af cd-singler. Det er dykket så markant, at de fleste selskaber slet ikke udsender singler længere, fordi enkeltnumre kan købes billigere på internettet.
»Men når folk i stedet downloader de største hits, så berører det også deres lyst til at investere i hele album. Så vi mærker det i høj grad,« siger Bjørn Jacobsen fra GUF.
Hos en af de andre musikkæder - TP Musik - mærker man endnu ikke det helt store til de ændrede købsvaner hos danskerne.
»Det handler i høj grad om, at vi satser på aggressiv markedsføring og profilerer os på tilbud og synlighed. Men der er selvfølgelig ingen tvivl om, at det går i den forkerte retning for branchen,« forklarer indkøbschef Søren Thorning.
Trods flere henvendelser er det ikke lykkedes at få en kommentar fra landets største pladebutikkæde, Fona.