Engang var der 5.000 bryggeriarbejdere – alene på Carlsbergs Bryggeri i Valby. Nu er der bare 2.953 tilbage i alt i Danmark.
”I dag er en standardpilsner næsten uberørt af menneskehånd, når den kommer ud af bryggeriet,” siger Per Sten Nielsen, kommunikationschef i Bryggeriforeningen.
Oveni vurderer bryggeriforeningen, at de 350-400 arbejder på de danske microbryggerier. Det betyder, at ud af de knapt 3.000, der arbejder med ølfremstilling, er 14 procent at bryggeriarbejderne på microbryggerier.
Op mod 400 arbejder på microbryggeri
Bryggeriforeningen er på ti år vokset fra 10 medlemmer til næsten 40. En del af de små microbryggerier, der blev startet i protest mod industripilsnere og monopol-lignenede øltilstande, sidder nu ved samme bord som de store.
”Der er sket en stor omvæltning i bryggeribranchen de sidste ti år, siger Per Sten Nielsen, der mener, det de små bryggerier har været en berigelse og givet en anden interesse om øl.
Det engang så stolte bryggerifag har ellers tabt medarbejdere år for år. I 1979 var der 11.000 bryggeriarbejdere.
Men alene fra 2006 til 2010 forsvandt 22 procent af arbejdspladserne i forbindelse med ølfremstilling.
Bryggeriarbejderne har betalt prisen
Øl er blevet billigere siden 1980. I følge Bryggeriforeningen koster en kasse øl i dag det samme som for 20 år siden på trods af inflationen.
Det gør den, fordi bryggerierne har rationaliseret og automatiseret produktionen, og det er bryggeriarbejderne, der har betalt prisen.
Men skal man tro Carlsberg er bunden ved at være nået. Faldet på 22 procent på fire år kommer ikke til at gentage sig i fremtiden.
Carlsberg: Bunden er nået
De ufaglærte manuelle job er erstattet af helt automatiserede produktionslinjer, der bliver overvåget af procesoperatører. Senest er intern transport og pakningen overtaget af monorails og robotter.
"Der kan være enkelte ting, men i det store og hele er vi der, hvor vi kan være med automatisering. Der vil heller ikke blive tale om at flytte produktionen til udlandet. Transportprisen ved at flytte vand rundt i verden er for alt høj," siger Jens Bekke, kommunikationschef på Carlsberg.