Transportministeriet udtaler kritik af Molslinjen for rederiets færgefart til og fra Bornholm.
Problemer med trafikken vil også udløse en bod på "ikke under en million kroner". Det skriver ministeriet på sin hjemmeside.
Molslinjen fik retten til at sejle til og fra Bornholm fra 1. september, efter at rederiet vandt udbuddet om færgefarten til og fra øen i 2016. Det gjorde Molslinjen, da det kunne stille en nær halvering af billetpriserne i udsigt.
Men overfarten har været præget af aflysninger og forsinkelser, siden Molslinjen overtog driften.
- Jeg har fulgt den seneste tids debat om Molslinjens færgebetjening af Bornholm, og jeg hæfter mig ved de mange forsinkelser og aflysninger, som selvfølgelig i høj grad berører passagererne.
- Det er utilfredsstillende, at passagererne ikke kan regne med en stabil færgetrafik, skriver transportminister Ole Birk Olesen (LA) i meddelelsen.
Som del af udbudsreglerne kan Molslinjen undlade at sejle med sin hurtigfærge, hvis det blæser mere end 16 meter per sekund. Her skal så i stedet indsættes en erstatningsfærge.
Rederiet skal betale en bod, hvis der er aflysninger eller forsinkelser. Boden kan dog undgås, hvis rederiet dokumenterer over for ministeriet, at omlægningerne skyldes vejr eller ulykker.
- I hele september måned har Molslinjen imidlertid forsømt rettidigt at fremsende den krævede dokumentation, og det betyder, at Molslinjen i september måned forventes at skulle betale en bod til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet på ikke under en million kroner, skriver ministeriet.
Ud over problemer med aflysninger har Molslinjen fået stærk kritik fra beboere på Bornholm for nye gebyrer på rejser, der ikke bestilles i forvejen.
Bornholms Tidende har i en leder kritiseret billetpriser, gebyrer, problemer for pendlere og aflysninger.
Det har været i en grad, hvor avisen ikke længere vil kalde Molslinjens færger for Bornholmslinjen.
- Som jeg tidligere har skrevet på lederplads, så skal Molslinjen oppe sig og vise sig som bornholmernes rederi.
- Navnet skal de gøre sig fortjent til. Lige nu er de bare Molslinjen, der driver noget sejlads i Østersøen, skrev chefredaktør Søren Christensen sidst i oktober.
Direktør Carsten Jensen, Molslinjen, ærgrer sig over kritikken og lover bedre forhold.
- Vi er blevet ramt af noget kritik, det tager vi til os. Vi har betalt nogle lærepenge i løbet af den første periode, hvor vi er startet op.
- Nu har vi haft en dialog med det lokale kontaktråd, og så går vi tilbage og forbedrer vores produkt, siger han til Ritzau.
/ritzau/