"Det bliver som at gå fra en gammel og rusten trehjulet cykel til en ny og velsmurt racercykel".
Sådan lyder det fra borgmester i Vordingborg Kommune Henrik Holmer (S), efter at det tirsdag stod klart, at der bliver bygget en helt ny Storstrømsbro med gang- og cykelsti mellem Sjælland og Falster.
Den nye bro blev en realitet efter, at det viste sig at et nyt signalsystem til den danske jernbane er blevet billigere end forventet. Dermed kan partierne bag trafikforliget finansiere de omkring fire milliarder kroner, som en ny Storstrømsbro koster.
- En ny Storstrømsbro vil blive en styrke for hele området, og det er derfor en glædens dag i dag, siger borgmester Henrik Holmer i en pressemeddelelse.
- Den nye bro vil indirekte bringe os tættere på både Hamburg og Berlin og i det hele taget tættere på Europa, siger borgmesteren.
Også i Dansk Industri mener man, at den nye aftale er særdeles vigtig for dansk handel med udlandet.
- Det er en vigtig og nødvendig brik, der nu er faldet på plads i transportkorridoren mellem Skandinavien og Kontinentet, siger branchedirektør Michael Svane i Dansk Industri.
- Aftalen er et yderligere skridt mod realiseringen af den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland, lyder det fra erhvervslivet, som også er tilfreds med, at samtlige partier på Christiansborg på nær Enhedslisten står bag aftalen.
Den nye bro skal imødekomme mere trafik, der kommer med åbningen af Femern-tunnelen i 2021.
Den dobbeltsporede jernbane på den nye Storstrømsbro vil blive anlagt, så passagertog kan passere med 200 kilometer i timen, og bilister kan køre med 80 kilometer i timen.
Arbejdet begynder i 2018 og tager omkring fire år, før de første tog og biler kan køre over senest i ultimo 2021.
/ritzau/