Danske unge, der som børn har gået i børnehave i stedet for at blive passet hjemme, får et højere karaktergennemsnit til folkeskolens afgangseksamen.
Det viser forskning fra Aarhus Universitet, der har undersøgt udviklingen for 125.000 danske børn født i årene 1987 til 1992. Det skriver Kristeligt Dagblad.
- Vores foreløbige resultater viser, at børn af mødre, der har arbejdet fuld tid de første tre år efter barslen, faktisk har et 2,2 procent højere gennemsnit end børn af mødre, der ikke har arbejdet, forklarer Lisbeth Palmhøj Nielsen.
Hun står bag undersøgelsen og er ph.d.-studerende i økonomi ved Aarhus Universitet.
Forskergruppen har hentet deres tal fra Danmarks Statistik og taget højde for faktorer, som kan påvirke børnenes evner i skolen - for eksempel forældrenes indkomst, uddannelsesniveau eller etniske herkomst samt sundhedsfaktorer som handicap.
Meningen er at finde frem til, hvordan selve det, at moderen arbejder, påvirker barnet, forklarer Lisbeth Palmhøj Nielsen.
Per Schultz Jørgensen, der er familieforsker og tidligere formand for Børnerådet, er imponeret over, at resultaterne kan ses, når børnene er blevet teenagere, og mener, at de 2,2 procents forskel på karaktererne er "signifikant":
- Det er tankevækkende og dybt interessant, at påvirkningen rækker så langt op i årene. Resultaterne bør være et memento til politikerne om, at der er noget, vi skal passe på med at ødelægge her, siger han.
- Hvis vi nogensinde skal komme den negative sociale arv til livs, så kan det gøres med god kvalitet i daginstitutionerne - også i forhold til de børn, som får lidt mindre med sig hjemmefra, tilføjer Per Schultz Jørgensen.
Beskæftigelsesministeriet har netop fremlagt tal, der viser, at 40 procent af danske kvinder i arbejdsstyrken i dag arbejder på deltid, og at andelen er steget de seneste 10 år.
/ritzau/