Du kan finde anmeldelser online på alt, som du overvejer at købe. Er dette en hjælp eller er det problematisk, at vi stoler så meget på andres erfaringer? Det kan du læse mere om her.
Stoler vi for meget på andres erfaringer?
Vi læser anmeldelser fra andre som aldrig før, og vi lader os i stor grad påvirke af, hvad andre synes om et produkt, som vi overvejer at købe eller ydelse vi overvejer at benytte os af. Dårlige brugeranmeldelser kan være et stort slag for en virksomhed og gode anmeldelser kan bidrage til enorm vækst. Det er rart at kunne tjekke, hvad andre mennesker synes om et produkt eller en ydelse, inden vi begår samme fejl, hvis der er noget, der ikke fungerer, som det skal. Men tillægger vi det for meget vægt?
Sider som Trustpilot, hvor man nemt kan bedømme butikker og virksomheder efter, hvor meget man i princippet kan stole på dem, er blevet fast rutine for forbrugere at tjekke. De fleste tjekker, hvad andre synes, inden vi begiver os ud i et dyrt køb eller en stor investering. Dette er sund fornuft, men måske skal man tage anmeldelser online med et gran salt. Det er jo ikke sådan i virkeligheden, at man er enig med alle mennesker.
Derfor skal man måske tage nogle lidt kritiske briller på, når man læser anmeldelser og prøve at afdække, hvor saglig den er. Er der noget med produktet, kundeservice eller lignende, som er afgørende for den funktion, du tænker produktet skal have? I forbindelse med produkter til personlig pleje, har vi måske helt forskelligt udgangspunkt og behov, og da skal man kunne vurdere om anmeldelsen kommer fra en med samme behov som dig for at kunne afgøre om det er noget, du kan stole på.
Så det er ikke bare butikkerne du skal kunne stole på, du skal måske også forholde dig lidt mere kritisk til anmeldelserne i sig selv, så du får et realistisk indtryk af, hvordan det produkt du overvejer, egentlig er. Eller hvordan den butik du gerne vil købe fra, håndterer sine kunder.
Der findes dog et andet alternativ til anmeldelser, som kan være lidt mere objektivt.
Bedst i test er mere objektivt
Du har helt sikkert set begrebet ‘bedst i test’ hos forskellige aviser, magasiner og specialiserede websites. Bedst i test er en anmeldelse sat i system, der også sammenligner lignende produkter. På den måde får du et meget mere nuanceret billede af, hvordan den ting du overvejer at købe, fungerer i forhold til konkurrerende produkter eller ydelser.
Bedst i test er på mange måder meget mere objektivt end subjektive anmeldelser på en butiks website eller Trustpilot. Anmeldelser er udmærket som et hint om, hvor produktet befinder sig på tilfredshedsskalaen, men det er ikke altafgørende.
En test kan afsløre flere gode ting og flere potentielle problemer end en anmeldelse fra en forbruger kan. Derfor skal du måske gå mere ud fra bedst i test, end du skal stole på anmeldelser fra forbrugere, som ikke har samme sammenligningsgrundlag, som de der udfører en test har.