Stresset? Prøv at føre dagbog!

Lad ikke din indre hulemand styre showet, når stressen danser ballet i dit hoved. (Foto: Colourbox)

Stresscoach og forfatter til bogen ’Tæm din stress’, Tine Tangdal, råder dig til at føre stressdagbog. På den måde bliver du opmærksom på dine stresssignaler og de situationer, hvor de kommer. Det er første skridt, lyder det.

Du er nødt til at undersøge din stress for at bekæmpe den. Sådan lyder det fra stresscoach og forfatter til bogen ’Tæm din stress’, Tine Tangdal.

Hun har selv levet med stress i to år, hvor hun overhørte sine egne signaler på at være stresset.

Det startede med søvnproblemer, kort lunte og koncentrationsproblemerne. Det endte med en sygemelding, da kroppen endeligt kortsluttede.

Stresssignaler

Vi skal blive bedre til at lytte efter og genkende kroppens stresssignaler, siger Tine Tangdal:

”Dine stresssignaler er i høj grad noget, du kan lære at genkende og dermed tage kontrol over. Det gælder om det er hjertebanken, vrede, svedige håndflader, frygt eller andre ting."

Vi er nemlig indrettet sådan, at vores underbevidsthed styrer stressshowet, medmindre vi tager kontrollen.

Stenalder-bevidsthed

Underbevidsthedens dominans fungerer godt, hvis man skal flygte fra en knivstikker, eller hvis fortidens hulemand skulle flygte fra sine fjender, siger Tine Tangdal.

Men det er ikke nogen god idé at lade underbevidstheden styre begivenhederne, når det handler om stress:

”Så løber stressen af med dig, og du opdager aldrig, hvad der egentlig sker i situationen.”

Dagbog over stress

For at blive bevidst om, hvordan du reagerer på stress, foreslår hun, at du fører en stressdagbog.

”Det er simpelthen en bog, hvor du skriver ned, hver eneste gang du får en negativ følelse – alt fra den lille irritation til et stort raseri-udbrud,” siger Tine Tangdal.

Ved at registrere dine stressoplevelser, lærer du gradvist, hvad der sker med dig i de her stressede situationer. Det tvinger dig samtidig til at reflektere over de ubehagelige situationer.

Genkend stresssignaler

Det er første skridt, for at kunne gøre noget ved problemerne, siger Tine Tangdal.

”Hvis du kender sine stresssignaler og ved, hvilke typer af situationer, de er knyttet til, så får man mulighed for at være bevidst om, hvad det der sker med dig i det øjeblik, hvor det sker,” siger Tine Tangdal.

Dernæst kan du så finde nogle måder at takle det på. Er du hårdt ramt af stress, får du brug for hjælp til at takle dine problemer.

Et enkelt råd til hverdagsstressede

For ”hverdagsstressede” peger Tine Tangdal på, at det ofte hjælper at holde situationen lidt ud i strakt arm, når du først er blevet istand til at genkende den som stresssituation og dine reaktioner som stresssignaler.

”Et rigtig godt redskab for hverdagsdanskeren er at stoppe op, når man oplever, at stressfølelsen melder sig. Træk vejret ned i maven, så får du lidt ilt ud i kroppen og et øjeblik til at sunde dig. Spørg så dig selv, hvorfor du er stresset, og om din stress rent har noget med dig at gøre," siger Tine Tangdal.

faktaboks

”I dag er det sjældent jeg stresser mere en ti minutter, fordi jeg mærker det og handler på min stressfølelse. Jeg finder mig ikke i at blive stresset,” siger Tine Tangdal.