At østeuropæere i flere tilfælde kan overtage danske job ved at tilbyde sig til lavere lønninger, er ikke noget nyt. Men inden for transportområdet er udviklingen fortsat, så løndumpingen nu er nået ud i andet led.
Det siger Jan Villadsen, der er formand for transportgruppen i 3F, til Newspaq.
- For et par år siden var det polske og lettiske chauffører, der blev brugt i Danmark. Nu kan vi se, at de er skiftet ud med rumænske og bulgarske chauffører, der kører for helt ned til 10.000 kroner om måneden, siger han.
De udenlandske chauffører er i Danmark i henhold til reglerne for den såkaldte carbotage-kørsel.
Carbotage-kørsel tillader udenlandske chauffører at køre tre ture inden for syv dage i Danmark, hvis de er kørt ind i landet med gods fra udlandet. Men ved eksempelvis at køre et smut over den tyske grænse, når de har kørt de tre ture, så får de tre nye ture.
På den måde kan de opretholde de danske veje som permanent arbejdsplads og dermed sænke lønningerne for faste stillinger.
Og det er en stigende tendens til omgåelse af reglerne, melder Jan Villadsen.
- Flere virksomhederne har sat det her i system for at omgås reglerne, og politiet har ikke ressourcer nok til at kontrollere det, siger han.
Ifølge transportgruppe-formanden er problemet så stort, at Danmark skal bede om en time-out, hvor carbotage-reglerne suspenderes i et halvt år, indtil der er fundet en løsning på problemet.
- Vi skal have regler, der virker efter hensigten og ikke regler, der er indført for at kunne indføre billig arbejdskraft, siger Jan Villadsen og uddyber:
- Hensigten er at undgå tomme transporter af hensyn til blandt andet miljøet og trafiksikkerhed. Som reglerne er nu er de for svære at forstå og kontrollere, og derfor har de åbnet en ladeport til at undergrave det danske system. Herunder lønningerne.
Regeringen har nedsat et udvalg, der til efteråret kommer med deres bud på, hvordan man undgår løndumping. Blandt andet i transportsektoren.